خانه / اخبار / تسلا مدل 3 2018، نقد و بررسی آنچه در آینده خواهیم دید

تسلا مدل 3 2018، نقد و بررسی آنچه در آینده خواهیم دید

یک خودروی برقی کوچک که توجه همگان را بر خواهد انگیخت.

تسلا مدل 3 از نظر اندازه و حالت همانند مزدا 3 است. تنها ابزار آن یک صفحه ی لمسی 15 اینچی بر روی داشبود است که بسیار شبیه بیلبورد است. سرعت این خودرو همانند یوزپلنگی است که به دنبال غذا می دود. قیمت این خودرو از 35000 دلار آغاز می شود، و در پایان سال 2017 در بازار خواهد بود. و این هم تسلا مدل 3 مقرون به صرفه، خودرویی که 115000 نفر قبل از نمایش این خودرو در همایش SpaceX بر روی آن سرمایه گذاری کردند؛ که معرفی این مدل در شرکتی وابسته به تسلا (SpaceX) در کالیفرنیا برگزار شد.

سدان تسلا مدل 3 از کنار و پشت بسیار شبیه مدل S است، با این تفاوت که مدل 3 سقفی بلندتر و جلو و عقب کوتاه تری دارد. صراحتا، جلوی کاپوت این خودرو صاف و رو به بالاست، این ویژگی یادآور مدل Roadster و مدل جدید X است. این خودرو ذاتا هم از نظر استایل و هم از نظر باتری های سنگین قرار گرفته کف ماشین، همانند اجدادش است (البته، تمام خودروهای تسلا به جز Roadster در جلو و عقبشان صندوق دارند). مدل 3، مدیون تمام خودروهای خط تولید تسلا است.

رئیس تسلا، الون ماسک با اشاره به تسلا مدل 3، آن را اوج برنامه ی مخفیانه ی تسلا نامید که با تولید مجموعه ای از خودروهای ارزان تر و کاربردی تر موجب تسریع روند تولید موتورهایی بدون ایجاد آلاینده، و حمل و نقل بدون راننده می شود. او خطاب به جمعیت گفت ” از تمام شما که مدل های S و X را خریدید، کمال تشکر را دارم، چرا که شما در پرداخت هزینه های طراحی و تولید مدل 3 کمک بسیاری کردید”، او افزود ” هر تکنولوژی جدیدی قبل از اینکه قابل خرید و مقرون به صرفه باشد، مستلزم چندین بار تکرار تولید است؛ تولید انبوه این خودرو تنها با رد شدن پلکانی از مراحل مقدماتی امکان پذیر است.”

این مدل از تسلا یا شرکت تسلا را حفظ کرده و یا آن را نابود می کند. شرکت تسلا باید در دو سه سال اول، سالی 75000 واحد از این خودرو تولید کند، به همین منظور، این شرکت مقدار زیادی از سرمایه اش را بر سر تولید، خرده فروشی، و ظرفیت خدمات مدل 3 به خطر می اندازد. تمام قطعات کارخانه از موجودی قطعات گرفته تا تعداد ربات های در بدنه، همچنین، تعداد کامیون های موردنیاز برای ارسال محصولات و ریسک های مالی فراخوانی خودروها بیشتر می شود.

فراتر از آنچه در بالا گفتیم، ما جزئیات بیشتری درباره ی تسلا مدل 3 در دست نداریم. ماسک می گوید که مدل پایه با هر بار شارژ مسافتی حدود 345 کیلومتر را پیموده و در حدود 6 ثانیه از 0 تا 100 شتاب می گیرد. این خودرو همانند تمام مدل های سواری تسلا، به یک موتور دوگانه مجهز است. ماسک همچنین قول می دهد که این خودرو در تست ایمنی تصادف، 5 ستاره بدست آورده و سخت افزار Autopilot نیز استاندارد باشد. این شرکت به غیر از این موارد، در مورد ارائه ی جزئیات بسیار خسیس است. برای مثال، شرکت سایز باتری های موجود (حدس می زنیم بین 40 تا 60 kWh باشد) یا جنس خودرو را فاش نمی کند. مدل های S و X آلومینیومی هستند، اما آلومینیوم یک ماده ی گران قیمت است، و در محدوده قیمت مدل 3، یک چالش هزینه محسوب می شود. با این حال، ما طی تست خودرو، متوجه شدیم مقداری آهن ربا در پنل های بیرونی، درهای داخلی، و ستون های بین درها وجود دارد که قدرت جذب زیادی ندارند. یکی از مهندسین ادعا کرد که جنس این خودرو ترکیبی از فولاد و آلمینیوم است، اما او توضیحات دقیقی در این مورد ارائه نداد. نمونه ی اولیه ای که ما در آن نشستیم از مواد غیرتولیدی ساخته شده و فولاد زیادی در آن استفاده نشده بود.

ماسک ادعا می کند که تسلا مدل 3، از خودروهایی با ابعاد بیرونی مشابه، فضای داخلی بیشتری دارد، البته ما در این مورد مطمئن نیستیم. جای زانوها در صندلی عقب کافی است، اما به این دلیل که بسته ی باتری زیر کار مستلزم کابینی با سقف بلندتر است؛ همچنین صندلیهای جلو از تخته های ضخیمی درست شده اند مقداری فضا کمتر می شود. شیشه ی کناری بلند به این معناست که فضای بالا سر زیادی وجود دارد، اگرچه، یک شیشه ی پانورامیک بزرگ در عقب که در پشت سر مسافران عقب منحنی شده است فضای گسترده ای در کابین ایجاد می کند و حس سفینه را می دهد. در جلوی راننده یک داشبورد خالی وجود دارد که فضای لازم برای صفحه ی لمسی بزرگ و افقی فراهم می آورد؛ و سرعت سنج در بالای گوشه ی سمت چپ قرار دارد.

ماسک همچنین آگاهانه گفت که خودروی تسلا مدل 3 قابلیت و طراحی های بیشتری خواهد داشت که در آینده ارائه می شود، و نمونه های اولیه با فرمان برجسته ی فیبر کربن و در رنگ های مات ارائه شده است.اما آیا عملکرد این زیرمجموعه از تسلا می تواند اشتباه باشد؟ شاید آنها می بایست آن را از روی واژه ی Ludicrous، به معنای مضحک، مدل L می نامیدند.

تسلا با گذشته ی کوتاه خود، طرفداران بسیاری پیدا کرده است. دو هفته پیش، شرکت ایمیلی برای مالکین خودروهای تسلا فرستاد و طی این ایمیل از آن ها خواست در صورتی که می خواهند به هزینه ی خود در مراسم رونمایی از تسلا مدل 3 در لوس آنجلس دیدن کنند، بر روی گزینه ی Reply کلیک کنند. این دعوت شامل فرصتی 2 دقیقه ای برای رانندگی در جاده ی جک نورث روپ در مجاور کارخانه ی SpaceX است. از مجموع تمام مشترکین، هزارها نفر پاسخ دادند. بیش از 650 نفر از کسانی  که فرصت حضور در مهمانی رونمایی که بر طبق استانداردهای تسلا یک مهمانی نسبتا صمیمانه است، را پیدا کرده اند از مکان های دوری مثل استرالیا آمده اند تا شاهد معرفی ماشین برقی ای باشند که به گفته ی ماسک، او از زمان پیوستنش به تسلا یعنی 12 سال قبل، ایده ی تولید این خودرو را در سر داشته است.

شرکت بعد از مذاکرات درباره ی یک شبکه ی امنیت همانند محافظین اسکار، محافظان گردن کلفتی با کت و شلوارهای تنگ و عینک آفتابی های خالدار با سابقه ی کار در مراسم هالیوود را به کار گرفت (به کار گیری تیم امنیتی یکی از تفاوت های این رویداد با رویداد سابق تسلا است که بسیار بی نظم برگزار شده بود). مهمانان ماسک در زمان انتظار برای آغاز نمایش، با اسنک و نوشیدنی پذیرایی شدند. خود مراسم نسبتا کوتاه بود،  ماسک به طور هم زمان 20 دقیقه صحبت کرد و بیشتر زمان صرف انتظار برای آرام شدن تشویق حضار شد.

با رونمایی مدل 3، دوره ی جدیدی برای مالکین تسلا آغاز شد: یک انتظار طولانی تا زمان شروع تولید.

 

منبع: caranddriver

شهاب رنجبر

تسلا مدل 3 2018، نقد و بررسی آنچه در آینده خواهیم دید
Rate this post

درباره Shahab Ranjbar

کارشناس برق الکترونیک و MBA در مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی.

همچنین مطالعه کنید

توسعه ی آنود باتری های لیتیوم یونی به وسیله ی مواد اولیه ی جدید

باتری هایی که امروزه استفاده می کنیم به زودی ارزانتر، کوچک تر و سبک تر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =