خانه / اخبار / خودروی الکتریکی مزدا 2020، سهیم زیرساخت‌های تویوتا می‌شود

خودروی الکتریکی مزدا 2020، سهیم زیرساخت‌های تویوتا می‌شود

خودروی الکتریکی مزدا تا سال 2020 روانه بازار خواهد شد. در مقیاس جهانی، مزدا خودروساز کوچکی است که سالیانه تنها 1.6 میلیون خودرو تولید می‌کند.

این کمپانی در رقابت با چهار کمپانی دیگر (جنرال موتورز، نیسان-رنو، تویوتا و گروه فولکس‌واگن) است که هرکدام سالیانه حدود 10 میلیون خودرو به فروش می‌رسانند؛ و در کنار آن خودروسازی‌های جزئی دیگری نیز هستند که بازهم بزرگتر از مزدا به شمار می‌آیند.

در دنیایی که کاهش آلودگی‌های کربنی منتشر شده از خودروها برای توقف تغییرات آب‌و‌هوایی بسیار حیاتی محسوب می‌شود، مزدا قادر است فرآیند الکتریکی کردن را تنها با همراهی شرکا دنبال کند.

این کمپانی با طرح محصول خودروی الکتریکی مزدا که ماه گذشته ارائه داد، اعلام کرد که در سال 2019 موتور کارآمد و جدید SkyActive-X را آغاز خواهد کرد؛ اولین موتور حجم بالای درحال ساختی که از اشتعال تراکمی سوخت همگن (HCCI) استفاده می‌کند.

در همان سال خودروی الکتریکی مزدا سیستم هیبریدی خفیفی شامل موتورهای SkyActiv-X نیز معرفی خواهد کرد که این موتورها در ماه آگوست در طول انجمن تکنولوژی جهانی 2017 (Global Technology Forum) که ترتیب داده بود، به صورت Static Display نمایش داده شد.

در آخر، مزدا خودرویی باتری-الکتریکی – که گفته شده “هم به‌همراه و هم بدون افزاینده‌ی برد” عرضه می‌شود – در همان سال 2019 و احتمالا ‌به‌عنوان یک مدل 2020 راه‌اندازی خواهد کرد.

کیوشی فوجی‌وارا (Kiyoshi Fujiwara) ، مدیر ارشد اجرایی مزدا که بر توسعه و تحقیقات نظارت دارد، این خودرو را این­گونه برای Green Car Reports توصیف کرد: “یک کلاه تاپ‌هت” بر روی پلتفرمی مشترک با تویوتا.

بزرگترین خودروسازی ژاپن اعلام کرده خودروی باتری-الکتریکی دور بردی تولید خواهد کرد که تا سال 2020 آماده عرضه بوده، و یا حداقل در بخش‌‌هایی عرضه خواهد شد تا از فشارهای کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین برای خودروهای برقی و خودروی الکتریکی مزدا، بیشتر کاسته شود.

تویوتا که مدتهاست به خودروهای الکتریکی بدبین بوده، خودروهای پیل سوختی هیدروژنی را بعنوان مناسب‌ترین راه‌حل با میزان آلودگی صفر معرفی کرده است، اما این خودروها به زیرساختی سوختی نیاز دارند که فراتر از توانایی کمپانی برای پیاده‌‌سازی در مقیاس جهانی می‌‌باشد.

طبق گزارشات بدست آمده، مدیرعامل فعلی که هم‌‌‌نام با خود شرکت است، آکیو تویودا (Akio Toyoda)، رهبری تیم توسعه‌‌‌ی اولین سری از خودروهای الکتریکی تویوتا را برعهده دارد، که گویا اهمیت نسبی اخیر این پروژه برای تویوتا را نشان می‌‌دهد.

اما بعنوان یک کمپانی محافظه‌‌‌‌‌کار، تویوتا به دنبال این است که مخاطرات این خودرو را کاهش و صرفه به مقیاس آن­ را افزایش دهد؛ خودرویی که احتمال دارد در همان سال­های اولیه زیان­ آور باشد.

آگوست گذشته، تویوتا و مزدا اعلام کردند که هردو کارخانه­ ی مونتاژی در آمریکا ساخته و بخش­های خاصی از همکاری فنی میان دو شرکت را توسعه ­خواهند داد، شامل تکنولوژی خودروی الکتریکی، به علاوه­ ی خودروی متصل به اینترنت و تکنولوژی­های ایمن پیشرفته.

به ­عبارت دیگر، با تمرکز خودروی الکتریکی مزدا بر تکنولوژی­ بسیار کارآمدتر موتور درون­سوز، این خودرو از زیرساخت­ها و توسعه فنی تویوتا به­ همراه بدنه ­ی اختصاصی خودروی الکتریکی مزدا بر روی­ آن بهره می­برد.

در پاسخ به این پرسش که آیا خودروی الکتریکی مزدا نام جدیدی خواهد داشت (مانند نیسان Leaf) و یا صرفا با وجود رانشگر انتخابی افزوده، تحت عنوان یک خط خودروی از پیش موجود و ساماندهی شده قرار می­گیرد (مانند مدل الکتریکی سری-3 بی ام او که بزودی عرضه خواهد شد)، فوجی­وارا اظهار داشت که همه­ ی مدل­های تمام­ الکتریکی نام جدیدی خواهند داشت.

از طرف دیگر، هیبریدهای برقی، همان مدل­های موجود با رانشگرهای مختلف و اندکی سخت­ افزار افزوده شده خواهند بود.

احتمال دارد مزدا خودروهای تمام­ الکتریکی­ اش را تنها در تعدادی از مناطق، شامل چین و کالیفرنیا به­ فروش برساند.

هردو منطقه دارای مقرراتی هستند که مشخص می­کنند یک تولیدکننده قادر به فروش چه میزان خودروی پاک است؛ هرچند اهداف چین در کوتا­ه­ مدت بسیار جسورانه ­تر از آمریکا است.

 

تمرکز بر ارزیابی چرخه ­ی عمر (آنالیز گهواره تا گور)

طبق گفته های فوجی­وارا، خودروی الکتریکی مزدا ابتدا در مناطقی به­ فروش می­رسد که دارای دو شاخص باشند.

ابتدا، باید زیرساخت­های کافی برای شارژ خودرو داشته باشند – اما وجود شبکه برقی که به ­اندازه­ ی کافی پاک باشد نیز لازم است.

فوجی­وارا در توضیح گفت که مهم است میزان ارزیابی چرخه ­­ی عمر کربن منتشرشده توسط یک خودروی الکتریکی در هر مایل، کمتر از مقداری باشد که حتی کارآمدترین مزدای مجهز به موتور Skyactiv-X برپایه­ی HCCI تولید می­کند.

کمپانی درنظر دارد که تا سال 2030، نیمی از خودروهای آلوده ­کننده، و تا سال 2050، 90 درصد آن­ها را از خطوط تولیدش حذف کند – که پروسه‌­ی آن از سال 2010 آغاز شده است.

این رویکرد، نیازمند آن است که ارزیابی دقیقی از میزان واقعی کربن منتشر شده انجام شود و لازمه­ ی آن، بررسی چرخه­ ی عمر کربنی­ست که خودروهای الکتریکی و خودروهای دارای موتور درون­سوز، هردو برجای می­گذارند.

کربن به­ جا مانده از اولی، برای تولید نیرویی به کار می­رود که باتری­ها را ری­شارژ می­ کند؛ درحالی­که در مورد دوم، نه­ تنها کربن مورد استفاده در موتور درون­سوز بلکه کربن منتشر شده در حین استخراج، پالایش، و حمل و نقل سوخت­های هیدروکربنی مایع را نیز شامل می­شود.

این آمار و تحلیل­ها توسط محققانی در زمینه­ های مختلف به دست ­آمده ­اند.

اما مزدا اولین خودرو سازیست که نه ­تنها به راندمان سوخت، بلکه به بررسی چرخه ­عمر کربن به­ جا مانده نیز اشاره کرده است؛ چراکه به­ هنگام مقایسه ­ی خودروهای الکتریکی با کارآمدترین خودروهای بنزینی، این میزان کربن برای درنظر گرفتن مقداری کافی و تأثیرگذار محسوب می­شود.

اگر هدف کاهش میزان کربن منتشرشده توسط خودروها، در حقیقت کندکردن روند آزادسازی کربن­ دی­ اکسیدی­ست که منجر به تغییرات آب­ و­ هوایی می­شود، پس این همان استانداردی است که باید درپیش­ گرفت.

مزدا عقیده دارد که برای بهبود هرچه بیشتر موتورهای درون­سوز، هنوز راه زیادی درپیش است.

طبق اظهارات ایچیرو هیرُس (Ichiro Hirose)، مدیر اجرایی و مسئول توسعه­ ی رانشگر کمپانی، درحالی­که کارآمدترین موتورهای درحال تولید 40 الی 42 درصد بازده حرارتی دارند، برآوردهای کمپانی نشان می­دهد که 55 الی 60 درصد نیز قابل دست­یابی است.

اما به گفته‌­ی فوجی­وارا، مزدا امیدی ندارد که طی ده سال آتی، خودروهای باتری-الکتریکی با بردهای معقول، به قیمت خودروهای کارآمد مرسوم به ­فروش برسند و سودآور نیز باشند.

برای مقایسه؛ بیشترین تولید جهانی کمپانی، مدل  مزدا 3 کامپکت هاچبک و صندوقدار است که  قیمت آن از 19000 دلار در آمریکا آغاز می­ شود.

ترغیب انگیزه ­ی تجاری (Business Case) برای ساخت و فروش این خودروها به قیمت عمده بازار، به گفته­ ی فوجی­وارا، چالشی “کاملا دشوار” است.

میتسو هیتومی (Mitsuo Hitomi)، مدیر اجرایی و رئیس مرکز فنی مزدا، در طی جلسه­ ی فنی گفت که کمپانی باور دارد موثرترین خودروهای دارای موتور درون­سوز، تا سال 2035 بخش عمده­ ی بازار جهانی باقی­ خواهند ماند، و تا سال 2040 نیز سوخت­های مایع غالب خواهند بود.

درهمین حین، فوجی­وارا توضیح داد که توانایی ساخت سوخت­­های هیدروکربنی ترکیبی کربن خنثی­ که بتوانند مستقیما جایگزین سوختی فسیلی مانند بنزین شوند، فرصت مهمی­ درجهت کاهش آلودگی­های کربنی به شمار می­ آید.

با این­ حال، مشابه تویوتا و زیرساخت سوختی هیدروژنی، مزدا قادر نیست به­ تنهایی آن را ممکن سازد – که برآوردهایی را برجای می­گذارد از ارزیابی چرخه­ ی عمر کربن ناشی از موتورهای SkyActiv-Xاش، که به بنزین متداول بدست آمده از سوخت فسیلی نفتی وابسته است.

سوالی که در طی دهه­ ی آتی برای مزدا مطرح می­شود، این است که آیا مهندسانش قادر خواهند بود موتوری بسازند که میزان کربن منتشر شده از آن به اندازه­ ی کربن به­ جا مانده توسط خودروهای الکتریکی کاهش یابد، همچنان­که شبکه­ های برق سراسر جهان با سرعت زیادی درحال افزودن انرژی­های تجدیدپذیر و کربن­ زدایی هستند.

 

منبع: greencarreports.com

خودروی الکتریکی مزدا 2020، سهیم زیرساخت‌های تویوتا می‌شود
5 (100%) 2 votes

درباره Shahab Ranjbar

کارشناس برق الکترونیک و MBA در مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی.

همچنین مطالعه کنید

توسعه ی آنود باتری های لیتیوم یونی به وسیله ی مواد اولیه ی جدید

باتری هایی که امروزه استفاده می کنیم به زودی ارزانتر، کوچک تر و سبک تر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − هشت =