خانه / اخبار / باتری لیتیومی پیش روی چالشی جدید به نام باتری سدیمی

باتری لیتیومی پیش روی چالشی جدید به نام باتری سدیمی

باتری لیتیومی پیش روی چالشی جدید (باتری سدیمی) قرار گرفته است. با وجود اینکه که بازار خودرو های برقی در حال انفجار است و اتحادیه ی اروپا نیز در نظر دارد یک کنسرسیوم باتری سازی راه اندازی کرده تا دنیا را به استفاده از خودروهای برقی ترغیب کند، محققان استنفورد مقاله ای منتشر کرده و در آن مدعی شدند که باتری های سُدیمی آنها می تواند با باتری های لیتیوم یونی موجود در بازار رقابت کند.

توسعه ی باتری جدید در مقابل حجم پیش بینی شده ی بازار خودروهای برقی روند نسبتا کندی داشته، و تاکنون هیچ باتری جدیدی ثبت نشده که به اندازه ی باتری لیتیومی مقرون به صرفه باشد. باتری های استنفورد نیز که در آن از سدیم استفاده می شود- سدیم ارزان تر و وافر تر از لیتیوم است- همچنان در مراحل توسعه قرار دارد.

کاتود (قطب منفی) باتری استنفورد از سدیم تشکیل شده، و آند (قطب مثبت) آن از فسفر گرفته شده و ترکیبی به نام میو آنزیتول را نیز شامل می شود، این عنصر از سبوس برنج یا ذرت به دست می آید. طبق گفته ی محققان این ترکیب شیمیایی با هزینه ای بسیار پایین تر، نرخ کارایی قابل مقایسه ای با باتری لیتیومی دارد.

البته همواره یک اما وجود دارد. اول اینکه، حتی مدیر تیم استنفورد، ژنان باو، اذعان می کند که باتری های آنها از نظر عملکرد هرگز بر باتری لیتیومی برتری نمی یابند. در حالی که باتری های سدیمی ارزان تر است، طراحان آن هنوز نمی دانند همگام با افزایش ظرفیت ذخیره ی این باتری ها به اندازه ی باتری لیتیومی چگونه قیمت را پایین نگه دارند.

اصلی ترین مزیت باتری های سدیمی این است که سدیم عنصری وافر است، به گونه ای که هر تن سدیم 150 دلار و هر تن لیتیوم 15000 دلار می ارزد. این موضوع در کنار تلاش های محققان در جهت بهینه سازی عملکرد، باتری های سدیمی را از نظر هزینه ای جایگزین باتری لیتیومی کرده است.

البته این موارد به تنهایی برای برتری باتری های سدیمی کافی نیست، چرا که همگام با تغییرات آتی در جهت استفاده از سوخت های غیر فسیلی، یافتین جایگزین برای ترکیبات لیتیوم یونی ادامه دارد.

امروزه به نظر می رسد که باتری لیتیومی تا مدت ها سردمدار بی چون و چرای باتری های خودروهای برقی باشند و انتظار می رود این برتری تا سالها ادامه داشته باشد، البته این برتری تنها به دلیل عملکرد این باتری ها نیست. می توان گفت این موضوع به این دلیل است که هزینه ی این نوع باتری رو به کاهش بوده و از طرف دیگر مبالغ بسیاری در معادن لیتیوم و کارخانه های باتری سازی سرمایه گذاری می شود.

معاون ریئس اتحادیه ی اروپا در ابتدای این ماه گفت که اتحادیه ی اروپا به زودی میزبان نشستی با خودروسازان، مهندسین و صنایع شیمیایی خواهد بود؛ در این نشست پیرامون چگونگی پیوستن اروپا به بازار تولید باتری و رقابت با رقیبان آسیایی و تولید کنندگان آمریکایی بحث خواهد شد. در حال حاضر، اروپا هیچ ظرفیتی برای تولید باتری نداشته و باتری ها عموما از آسیا وارد می شوند. با این حال، خودروسازان اروپایی برای توسعه ی خودروهای برقی خود به این ظرفیت ها نیازمندند.

فولکس واگن یکی از با انگیزه ترین تولید کننده ها در فضای خودروهای برقی است. این کارخانه ی خودرو سازی در نظر دارد تا سال 2025، 23 خودروی برقی با نام تجاری VW و 50 خودروی برقی در 12 برند خود تولید کند. برای تحقق این هدف، فولکس واگن باید 4 ابرکارخانه ی باتری سازی داشته باشد؛ که این شرکت برای تهیه ی این میزان باتری از شرکت های محلی و بین المللی کمک خواهد گرفت.

بوش، یکی دیگر از شرکت های آلمانی است که در صدر تولید کنندگان خودروی جهان قرار دارد، این شرکت به دلیل سرمایه گذاری در تولید باتری می تواند یکی از شرکای VW باشد. یک سرمایه گذاری چندین میلیارد یورویی، تصمیمی نیست که بدون در نظر گرفتن چشم اندازهای آتی اتخاذ شود، بنابراین، چنین سرمایه گذاری هایی به تقویت و حفظ باتری لیتیومی یونی در بازار کمک خواهد کرد.

اما همچنان امید به یافتن جایگزین های ارزشمند وجود دارد، دیتر زِچ مدیر اجرایی شرکت دایملر است (این شرکت چند سال پیش عملیات تولید باتری خود را متوقف کرد)، او معتقد است که اگر پیشرفتی در تکنولوژی باتری ایجاد شود، گروه های زیادی به این مقوله علاقه نشان می دهند. او می گوید: “اگر پیشرفتی در کارخانه ی ما یا در جایی دیگر حاصل شود، آن وقت بازی جدیدی راه می افتد که در نتیجه ی آن شانس ایجاد یک جایگاه رقابتی برای ما وجود خواهد داشت.”

بنابراین، خودرو سازانی که جایگاه محکمی در تولید باتری ندارند نیز همواره به دنبال تکنولوژی های جدید در تولید باتری هستند. این موضوع به محققان بیشتری انگیزه می دهد تا به دنبال جایگزینی برای باتری لیتیومی یونی بوده و همچنین به تشویق برای کاهش در هزینه های تکنولوژی برتر نیز منجر می شود.

 

منبع: Oilprice.com

باتری لیتیومی پیش روی چالشی جدید به نام باتری سدیمی
5 (100%) 2 votes

درباره Shahab Ranjbar

کارشناس برق الکترونیک و MBA در مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی.

همچنین مطالعه کنید

فولکس واگن بالاخره شروع به تولید میکرو باس های برقی I.D. Buzz کرد

نسخه ی کانسپت I.D. Buzz 2017 این خودرو در سال 2022 رونمایی می شود. به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =