خانه / اخبار / باتری های لیتیومی به صورت کوهی از ضایعات در برابر بازیافت کننده های چینی

باتری های لیتیومی به صورت کوهی از ضایعات در برابر بازیافت کننده های چینی

باتری های لیتیومی وارد عصر جدید بازیافت خود می شود.

یک کارخانه ی بازیافت در شانگهای چین، بعد از سال ها بازیافت تلویزیون ها و لپتاب های دور انداخته شده،  حال خود  را برای موج جدیدی از ضایعات آماده می کند: کوهی از باتری های لیتیومی فاسد که در نتیجه ی ازدیاد خودروهای برقی در خیابان های چین به وجود آمده است.

Li Yingzhe یکی از مدیران کارخانه مذکور که توسط گروه دولتی Jinqiao شانگهای اداره می شود گفت: “کارخانه برای مدیریت این کوه از ضایعات باتری های لیتیومی مجوزهای لازم را کسب کرده و به روز رسانی های بسیاری انجام داده است.”

او اضافه کرد: “ما معتقدیم، روند رشد خودروهای برقی در آینده نیز ادامه خواهد داشت.”

گروه Jinqiao وارد بازاری خواهد شد که شرکت هایی از جمله Jiangxi Ganfeng Lithium و کمپانی Gem را نیز در بر می گیرد؛ قیمت سهام این شرکت ها همگام با سرمایه گذاری آنها در بخش تاسیسات بازیافت باتری های لیتیومی خود افزایش یافته است. این افزایش قیمت حتی در مواقعی که شرکت ها در مرحله ی تاسیس تجارت بازیافت باتری دچار مشکلاتی از جمله هزینه های بالای عملیاتی می شوند نیز صادق است.

رشد صنعت خودروهای برقی چین_ و جاه طلبی شرکت های بازیافت_ زیر بنای حرکت دولت در جهت حذف خودروهایی با سوخت های بنزینی است؛ این حرکت به خودی خود بخشی از تلاشی گسترده تر به منظور بهبود کیفیت هوای شهری و رهایی از اتکا به نفتی است که از خارج از کشور تهیه می شود.

در سال 2016، فروش خودروهای برقی در چین به رهبری شرکت هایی از جمله Geely و BYD به 507000 دستگاه رسید، این رقم 53 درصد از فروش سال قبل بیشتر بود. دولت در نظر دارد تا سال 2020، سالانه 2 میلیون و تا 5 سال بعد از آن سالانه 7 میلیون فروش داشته باشد، یعنی بالغ بر یک پنجم کل خودرو های تولیدی سال 2025.

به گزارش آژانس بین المللی انرژی، چین بیش از 40 درصد فروش خودروهای برقی در سال 2016 را در دست داشته است؛ در این گزارش اتحادیه ی اروپا و ایالات متحده بعد از چین قرار دارند. چین همچنین بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان را در اختیار داشته و در این زمینه نیز از ایالات متحده پیشی گرفته است.

تولید باتری های لیتیومی برای خودروهای برقی در چین رو به افزایش است. بر اساس آمار وزارت صنایع، چین در 8 ماه اول سال 2017، 7/6 میلیارد باتری تولید کرده است که می توان گفت 51 درصد از تولید مدت مشابه در سال قبل بیشتر است.

تمام این فعالیت ها چین را قطب غالب صنعت خودروهای برقی و تجارت های مرتبط به آن مانند باتری و بازیافت کرده است.

چین اولین خودروهای برقی خود را در سال 2009 به بازار ارائه کرد، کارشناسان این صنعت برآورد کرده اند که با پایان عمر سری اول این ماشین ها، یعنی در سال آینده 170000 تن ضایعات باتری های لیتیومی بر جای می ماند. این رقم مکررا با افزایش فروش این ماشین ها بیشتر می شود.

برطرف کردن این میزان ضایعات برای چین مشکلات بسیاری به وجود آورده است. اگرچه، باتری های لیتیومی هنوز جزء ضایعات خطرناک دسته بندی نشده و در نتیجه تابع قانون سخت گیرانه ی کنترل دفع ضایعات نمی باشد. ضایعات باتری شامل فلزات سنگینی از جمله کبالت و نیکل و همچنین پس مانده های سمی است که در صورت عدم کنترل مناسب به آب راه ها و خاک منتقل می شود.

علارغم تمام این چالش ها، ضایعات باتری های لیتیومی فرصت خوبی برای توسعه ی صنعت بازیافت در کشور خواهد بود.

یکی از محققان مرکز نوآوری اتوموبیل چین این گونه برآورد کرد که بازار بازیافت این کشور تا سال 2023 به ارزش 31 میلیارد یوان (68/4 میلیارد دلار) خواهد رسید.

آقای Wang Chianfu مدیر شرکت BYD، که سردمدار خودرو سازان برقی در چین است؛ بیان کرد که لیتیوم، مس و کوبالت هماند “گنجی” از دل باتری های لیتیومی مصرف شده استخراج می شود.

یک کارگزار محلی به نام sinolink در یادداشتی خطاب به سرمایه گذاران نوشت: شرکت های بزرگ تر با تکنولوژی برتر بازیافت نیز از این مزایا استفاده می کنند؛ از میان آنها می توان Jiangxi Ganfeng Litheium را نام برد. قیمت سهام این شرکت در سال جاری بیش از 200 درصد افزایش داشته است.

Sinolink همچنین از شرکت Gem به عنوان “معدنچی شهری” نام برد که بزرگترین مرکز تخریب خودکار ضایعات باتری را در شنزل چین اداره می کند. سهام شرکت GEM از ماه ژانویه بیش از 60 درصد افزایش قیمت داشته است.

چالش های بازیافت

با این حال، صنعت همچنان با موانع متعددی روبرو است.

باتری های لیتیومی بازیافتی برای بسیاری از شرکت ها فوق العاده گران است. و صنعت نیز هنوز به توافقات استانداردسازی لازم جهت مدیریت باتری های لیتیومی مصرف شده به گونه ای سودآورتر و در تعداد بیشتر دست نیافته است.

بعضی مدیران بر این عقیده اند که چین در جهت تشویق صنعت با یارانه ها و همچنین اجرای مقررات زیست محیطی تلاش لازم را نکرده است.

Zhang Tianren ریئس یک شرکت باتری سازی به نام Tianneng Power در ماه مارچ در دادخواستی خطاب به پارلمان چین نوشت: “سرعت گرفتن روند بازیافت باتری های لیتیومی امری فوری است و برای توسعه ی صنعت خودرو سازی با انرژی جدید به مشکلی اساسی تبدیل شده است.”

او افزود: ” پایداری تجاری بخش با افزایش هزینه ی دفع ضایعات همانند مالیات های زیاد تضعیف شده است.”

Zhang در مقاله ی خود از شرکت بازیافتی نام برد که ارزش مواد بازیافتی از ضایعات فسفات لیتیوم تن ها باتری در آن 8110 یوان بوده، در حالی که هزینه ی بازیافت آنها 8540 یوان شده است.

او افزود:” اتوماسیون فرآیند بازیافت یکی دیگر از چالش های اصلی چین است که به دلیل کمبود طراحی محصول استاندارد به وجود آمده است.”

Xiao Hai، مهندس ارشد شرکت الکترونیک Clou که در شنزل واقع شده و به توسعه ی محصولاتی با انرژی جدید می پردازد، در ماه آگوست در یک کنفرانس انرژی گفت: “اتوماسیون با تجهیزات و تکنولوژی جدید، خصوصا در میان تولید کنندگان کوچک تر متوقف شده است.”

در این میان، دولت در تلاش است تا سیستم بازیافت کشور را به صنعتی با تکنولوژی قوی مبدل کند.

به این منظور، اکثریت باتری سازان جهت ایجاد تاسیسات بازیافتی تحت فشار دولت قرار گرفته اند و بازیافت کنندگان غیر قانونی نیز مجبور به متوقف کردن کار خود شدند.

در سال گذشته، وزیر صنایع چین، صنایع را ملزم کرد که تا سال 2020 طرح هایی استاندارد شده معرفی کرده و تکنولوژی را به سطح بین المللی برسانند. این وزارت قصد دارد پیش از پایان سال جاری، قوانینی جدید در جهت بازیافت باتری های لیتیومی ایجاد کند.

اما ژانگ، مدیر شرکت Tianneng گفت: ” قانون گذاران، سیاست های اجرایی و مجازات شرکت های نامشروع را اجرا نمی کنند.”

وی گفت: “از آنجا که این سیاست ها اجرایی نشده و مکانیسم انگیزشی روشنی نیز وجود ندارد، بازیافت باتری های لیتیومی سودآور نیست”.

وزارت صنایع و تکنولوژی اطلاعات چین که مقررات مربوط به خودروهای برقی را تنظیم می کند، به فکس ها هیچ پاسخی نداده است. وزارت حمایت از محیط زیست نیز پاسخی نداده است.

شرکت های باتری سازی در حال حاضر هزینه های بسیاری برای بازیافت متحمل می شوند. در حالی که از نظر تکنیکی خودروسازان مسئول باتری های بازیافتی هستند، در عمل آنها تنها با تامین کنندگان باتری های بازیافتی سر و کار دارند.

Green Cheng، مدیر اجرایی شرکت باتری سازی Cham با مسئولیت محدود، گفت: “بازیافت، فشاری بر منابع باتری سازان است.”

روزانه 300000 باتری لیتیومی از کارخانه ی واقع در Dongguan (در بخش جنوب چین) این شرکت خارج می شود. شرکت مذکور شرکت خودروسازی Geely را به عنوان یکی از شرکای خود معرفی کرد. این شرکت ناچار است مبلغی برای دفع ضایعات باتری به یک شرکت بازیافت بپردازد.

او افزود: ” اگر تولیدکنندگانی مانند ما مسئولیت را بپذیرند، دولت ناچار خواهد شد برای حمایت از ما منابعی فراهم آورد.”

 

منبع: reuters.com

باتری های لیتیومی به صورت کوهی از ضایعات در برابر بازیافت کننده های چینی
5 (100%) 1 vote

درباره Shahab Ranjbar

کارشناس برق الکترونیک و MBA در مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی.

همچنین مطالعه کنید

فولکس واگن بالاخره شروع به تولید میکرو باس های برقی I.D. Buzz کرد

نسخه ی کانسپت I.D. Buzz 2017 این خودرو در سال 2022 رونمایی می شود. به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − دوازده =