خانه / وسیله‌های نقلیه برقی / خودرو برقی / نقد و بررسی تسلا مدل X – تست درایو

نقد و بررسی تسلا مدل X – تست درایو

 

تست درایو، نقد و بررسی تسلا مدل X

تست درایو: علی کاظم خانی

 

تسلا به‌نحوی توانست نام خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد، در دوره‌ای که حتی خودروهای هیبریدی نیز برای عرض‌اندام دچار مشکل بودند؛ چه برسد به خودروهای تمام‌الکتریکی (EVها). وعده‌ی یک سدان الکتریکی از جانب کمپانی‌ای که پیش از آن تنها یک خودروی اسپرت الکتریکی گران‌قیمت تولید کرده بود، در ابتدا غافلگیری زیادی ایجاد نکرد.

پس از گذشت چند سال، اکنون هیبریدها خودروهای مسابقه‌ای ما هستند و خودروسازی‌ها «شرکت‌های انتقال (Mobility Companies)» نامیده می‌شوند. تسلا نه‌تنها هنوز پابرجاست، بلکه باارزش‌ترین کمپانی خودروسازی آمریکایی حال حاضر نیز به‌شمار می‌رود.

بعد از موفقیت مدل S، اولین خودروی کاملاً بدیع تسلا، طرفداران و منتقدان همگی مشتاق بودند تا ببینند این استارت‌آپ تازه‌کار، برای سال دوم خود چه برنامه‌ای دارد. خودروی موعود، تسلا مدل X است؛ یک SUV تمام‌الکتریکی دوربرد. این خودرو نه‌تنها دیدگاه شما نسبت به خودروهای الکتریکی را تغییر می‌دهد؛ بلکه وادارتان می‌کند که به‌کلی درباره‌ی خودروها تجدیدنظر کنید.

قابلیت‌ها و انواع تریم‌ها

بیایید با اسم آن شروع کنیم: تسلا مدل X P100D. P نماد «عملکرد (Performance)»، 100 ظرفیت باتری 100 کیلووات‌برساعتی و D نشان‌دهنده‌ی دوموتوره بودن آن (Dual motor) است. مدل X پایه، 75D نام دارد که قیمت آغازین آن 82,000 دلار بوده و با هربار شارژ تقریباً 381 کیلومتر را می‌پیماید. بدنبال آن، مدل P90D، که رنج پیمایشی 413 کیلومتری دارد؛ و سپس مدل 100D، بدون P، که دارای رنجی 475 کیلومتری است. در حالت فول‌آپشن، رنج کمی افت کرده و به 465 کیلومتر می‌رسد. بدون آپشن‌ها، قیمت مدل X P100D از 135,500 دلار آغاز می‌شود. ما برای این بررسی یک مدل با تمامی قابلیت‌ها دریافت کردیم که برای مالکیت آن، مبلغ هنگفت 162,970 دلار را باید پرداخت کنید.

از همان ابتدا، تسلا مدل X مسلم می‌سازد که تجربه‌ی رانندگی متفاوتی را از سر خواهید گذراند. این SUV با فرم عجیبش، از نزدیک بسیار بزرگتر از آن‌چه فکر می‌کنید، می باشد. مانند یک واگن کم‌ارتفاع و طویل بنظر می‌آید، اما از نزدیک بلند است. عدم نیاز به جلوپنجره (موتور بنزینی‌ای در کار نیست)، موجب شده تا جلوی خودرو کاملاً یکپارچه باشد؛ بجز تعدادی کانال برای عبورهوا، چراغ‌های جلو و البته نشان تسلا در نوک آن.

با نزدیک شدن به خودروی تسلا مدل X، سوییچ فاصله‌ باقیمانده تا خودرو را اندازه‌گیری، آینه‌ها را باز، چراغ‌ها را روشن و صندلی راننده را تقدیم کرد. درب‌های جلو و مسافرین با یک کلیک باز می‌شوند. درب صندوق عقب با فشردن انتهای تسلا کوچولو باز و بسته می‌شود. اندکی فشار جزئی، و درب‌های شاهینی چشمگیر آن باز شده و بالا رفتند. بالای سوییچ را را سه بار به‌تندی کلیک کنید و خودرو جمع شده و به حالت اولیه بازمی‌گردد.

 

تسلا مدل X حتی قادر است مقدار فضای اطراف خود را تشخیص دهد. یک‌بار، مشتاقانه به سوییچ ضربه زدیم تا درها باز شوند، و سپس در کمال وحشت مشاهده کردیم که درها بیش از حد نزدیک به دیوار هستند. تسلا یک قدم از ما جلوتر بود. خودرو فضای باریک بین دیوار و دررا حس کرده و درهای خود را به‌گونه‌ای خم کرد تا برخوردی نداشته ‌باشند.

تعدادی حسگر و دوربین به‌ظرافت در سرتاسر خارج خودرو بکار رفته‌ و بر هر اتفاقی نظارت دارند. اگر لازم باشد، با استفاده از عملگر «follow» در اپلیکیشن روی اسمارت‌فون، خودرو می‌تواند به‌تنهایی از فضای کمی که در آن پارک شده بیرون بیاید.

صندلی‌های عقب برای فردی قدبلند به قدر کافی جا دارند و توسط راننده یا خود فرد درحال استفاده می‌توانند به جلو یا عقب تنظیم شوند. ردیف سوم اضافی، همانطور که می‌شود انتظار داشت، کاربردی اما تنگ است. جای دادن سه نفر بدون درنظر گرفتن سایز در آن درخواست زیادی‌ست؛ اما یک یا دو نفر را می‌توان با کمی فشار جای‌داد.

هنگامی که جای پارک خالی دیدیم و قصد داشتیم خودرو را پارک کنیم، مدل X – بدون هیچ دخالت و درخواستی از جانب ما – خودش پیشنهاد داد تا پارک کردن را به‌عهده بگیرد.

هنگامی که دیگر نمی‌خواهید برانید، خودرو را در محل پارک قرار دهید و بعد تنها کافیست … بروید. تسلا مدل X خودش درها را قفل کرده و خاموش خواهد شد.

دیدن پشت خودرو از طریق آینه‌ی دید عقب کوچک و از میان شیشه عقب بازهم کوچک، در بهترین شرایط، دشوار و در شب، غیرممکن بود؛ که با توجه به بزرگی شیشه‌ی جلو، مشکل عجیبی‌ست. هنگامی که از سیستم ناوبری استفاده نمی‌کردم، دوربین دید عقب بعنوان یک مکمل همواره روشن بود.

 

برداشت ما

تسلا در مدل X فکر همه‌چیز را کرده‌است. وقتی به قابلیت‌هایی مانند بروزرسانی‌های OTA، صفحه نمایش بزرگ و همه‌چیز خودکار رسیدیم، رویکرد نامتعارف تسلا در خودروسازی ما را واداشت تا از خود بپرسیم که “چرا باقی خودروسازی‌ها به این فکر نیفتاده‌اند؟”

تسلا مدل X ظاهر و رفتاری مانند خودرویی از آینده دارد، اما خودرویی‌ست که کاملاً متعلق به حال حاضر است. همه‌ی حقه‌هایش را از قبل دیده‌ایم؛ چیزهایی مانند کروز کنترل تطبیقی، سیستم کمکی حفظ خودرو در خطوط جاده، باز شدن اتوماتیک درب‌ها، عملکردهای فعال شونده توسط فاصله، و حتی درب‌های بال شاهینی کذایی. چیزی که تسلا را خاص می‌کند، نحوه‌ی گردآوری همه‌ی این کارکردها در مدل X و تبدیل آن‌ها از تعدادی ترفند به قابلیت‌هایی کاربردی است. مانند یک محصول خوب اپل، تسلا از تکنولوژی حاضر استفاده کرده و تقریباً بهتر از هرکس دیگری، آن را به اجرا در می‌آورد.

عکس‌ها:

 

 

نقد و بررسی تسلا مدل X – تست درایو
3 (60%) 7 votes

درباره Shahab Ranjbar

کارشناس برق الکترونیک و MBA در مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی.

همچنین مطالعه کنید

لکسوس CT200h – نقد و بررسی

لکسوس CT200h 2016 اگر شما هم جزء آن دسته کسانی هستید که به مصرف سوخت …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 3 =