خانه / وسیله‌های نقلیه برقی / خودرو برقی / نقد و بررسی تسلا مدل X

نقد و بررسی تسلا مدل X

تسلا مدل X P100D 2017:

نقاط قوت:

  • کار با تکنولوژی‌های بکار رفته در سرتاسر آن ساده است
  • صفحه نمایش لمسی بزرگ
  • شتاب‌گیری سریع، هندلینگ نرم و روان
  • سیستم‌های کمکی به‌خوبی در آن پیاده شده‌اند
  • دید جلوی فوق‌العاده

 

نقاط ضعف:

  • دید عقب ضعیف
  • برخی از مواد بکاررفته در فضای داخلی خودرو ناامیدکننده است

تسلا به‌نحوی توانست نام خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد، در دوره‌ای که حتی خودروهای هیبریدی نیز برای عرض‌اندام دچار مشکل بودند؛ چه برسد به خودروهای تمام‌الکتریکی (EVها). وعده‌ی یک سدان الکتریکی از جانب کمپانی‌ای که پیش از آن تنها یک خودروی اسپرت الکتریکی گران‌قیمت تولید کرده بود، در ابتدا غافلگیری زیادی ایجاد نکرد.

پس از گذشت چند سال، اکنون هیبریدها خودروهای مسابقه‌ای ما هستند و خودروسازی‌ها «شرکت‌های انتقال (Mobility Companies)» نامیده می‌شوند. تسلا نه‌تنها هنوز پابرجاست، بلکه باارزش‌ترین کمپانی خودروسازی آمریکایی حال حاضر نیز به‌شمار می‌رود.

بعد از موفقیت مدل S، اولین خودروی کاملاً بدیع تسلا، طرفداران و منتقدان همگی مشتاق بودند تا ببینند این استارت‌آپ تازه‌کار، برای سال دوم خود چه برنامه‌ای دارد. خودروی موعود، تسلا مدل X است؛ یک SUV تمام‌الکتریکی دوربرد. این خودرو نه‌تنها دیدگاه شما نسبت به خودروهای الکتریکی را تغییر می‌دهد؛ بلکه وادارتان می‌کند که به‌کلی درباره‌ی خودروها تجدیدنظر کنید.

 

چه‌چیزهایی جدید است

تسلا مدل X P، مابین سه خط خودروی تسلا قرار می‌گیرد؛ جایی در میان مدل S سدان و مدل 3، یک EV چهار در کامپکت دست‌یافتنی‌تر که به‌زودی عرضه خواهد شد.

مانند مدل S، مدل X نیز بر پایه‌ی پلتفرمی از تسلا ساخته شده که از کف برای جای‌گذاری باتری‌ها استفاده می‌کند و دارای دو موتور در دو سر خودرو می‌باشد. موتور جلو بهبود بازده رامدنظر قرار داده و موتور عقب به عملکرد خودرو کمک می‌کند. دو موتور باهم به تسلا مدل X قدرتی 762 اسب‌بخاری یا 568 کیلوواتی می‌بخشند.

قابلیت‌ها و انواع تریم‌ها

بیایید با اسم آن شروع کنیم: تسلا مدل X P100D. P نماد «عملکرد (Performance)»، 100 ظرفیت باتری 100 کیلووات‌برساعتی و D نشان‌دهنده‌ی دوموتوره بودن آن (Dual motor) است. مدل X پایه، 75D نام دارد که قیمت آغازین آن 82,000 دلار بوده و با هربار شارژ تقریباً 381 کیلومتر را می‌پیماید. بدنبال آن، مدل P90D، که رنج پیمایشی 413 کیلومتری دارد؛ و سپس مدل 100D، بدون P، که دارای رنجی 475 کیلومتری است. در حالت فول‌آپشن، رنج کمی افت کرده و به 465 کیلومتر می‌رسد. بدون آپشن‌ها، قیمت مدل X P100D از 135,500 دلار آغاز می‌شود. ما برای این بررسی یک مدل با تمامی قابلیت‌ها دریافت کردیم که برای مالکیت آن، مبلغ هنگفت 162,970 دلار را باید پرداخت کنید.

بررسی اجمالی تکنولوژی

ممکن است در گوشه‌کنار شهر یکی دو خودروی تسلا دیده باشید و برایتان این سوال پیش بیاید که این‌همه هیاهو واقعاً برای چیست. بسیار خب، یک خودروی شیک که آلاینده‌ای منتشر نمی‌کند و رنج پیمایشی بالای 300 کیلومتر دارد. احتمالاً با خود گفته‌اید “خب که چی؟”، و دارندگان تسلا را در یک رده با عاشقان آیفونِ دشمن اندروید قرار داده‌اید.

همان‌طور که درنهایت معلوم شد، از صفر آغاز کردن، به تسلا کمک کرده تا بتواند درباره‌ی خودروهای الکتریکی متفاوت بیاندیشد؛ و مدل X غافلگیری‌های جزئی زیادی در چنته دارد.

از همان ابتدا، تسلا مدل X مسلم می‌سازد که تجربه‌ی رانندگی متفاوتی را از سر خواهید گذراند. این SUV با فرم عجیبش، از نزدیک بسیار بزرگتر از آن‌چه فکر می‌کنید، می باشد. مانند یک واگن کم‌ارتفاع و طویل بنظر می‌آید، اما از نزدیک بلند است. عدم نیاز به جلوپنجره (موتور بنزینی‌ای در کار نیست)، موجب شده تا جلوی خودرو کاملاً یکپارچه باشد؛ بجز تعدادی کانال برای عبورهوا، چراغ‌های جلو و البته نشان تسلا در نوک آن.

کلید خودرو به‌شکل خود تسلا مدل X است و هنگامی که آنرا می‌فشارید، بصورت ریموت با خودرو ارتباط برقرار می‌کند. مانند اینکه یک خودروی اسباب‌بازی کوچک داشته باشید که قادر است حرکات خودروی واقعیتان را تقلید کند. با ضربه بر کنارسوییچ، در خودروی واقعی‌تان باز می‌شود.

با نزدیک شدن به خودروی تسلا مدل X، سوییچ فاصله‌ باقیمانده تا خودرو را اندازه‌گیری، آینه‌ها را باز، چراغ‌ها را روشن و صندلی راننده را تقدیم کرد. درب‌های جلو و مسافرین با یک کلیک باز می‌شوند. درب صندوق عقب با فشردن انتهای تسلا کوچولو باز و بسته می‌شود. اندکی فشار جزئی، و درب‌های شاهینی چشمگیر آن باز شده و بالا رفتند. بالای سوییچ را را سه بار به‌تندی کلیک کنید و خودرو جمع شده و به حالت اولیه بازمی‌گردد.

تسلا مدل X حتی قادر است مقدار فضای اطراف خود را تشخیص دهد. یک‌بار، مشتاقانه به سوییچ ضربه زدیم تا درها باز شوند، و سپس در کمال وحشت مشاهده کردیم که درها بیش از حد نزدیک به دیوار هستند. تسلا یک قدم از ما جلوتر بود. خودرو فضای باریک بین دیوار و دررا حس کرده و درهای خود را به‌گونه‌ای خم کرد تا برخوردی نداشته ‌باشند.

تعدادی حسگر و دوربین به‌ظرافت در سرتاسر خارج خودرو بکار رفته‌ و بر هر اتفاقی نظارت دارند. اگر لازم باشد، با استفاده از عملگر «follow» در اپلیکیشن روی اسمارت‌فون، خودرو می‌تواند به‌تنهایی از فضای کمی که در آن پارک شده بیرون بیاید.

 

پرداخت و کیفیت فضای داخلی

تسلا مدل X دارای تعدادی پیکربندی مختلف است که هرکدام به تعداد افرادی که سوار می‌کنید بستگی دارند. می‌توانید آن را بصورت یک ردیف سه‌نفره کامل و یک ردیف دیگر در عقب داشته باشید، یا فقط دو صندلی کاپیتانی را نگه‌داشته و فضای عقب را برای گذاشتن بار خالی بگذارید. مدل X ما چیزی مابین این دو حالت بود: شامل ردیف سوم و دو صندلی کاپیتانی.

صندلی‌های عقب برای فردی قدبلند به قدر کافی جا دارند و توسط راننده یا خود فرد درحال استفاده می‌توانند به جلو یا عقب تنظیم شوند. ردیف سوم اضافی، همانطور که می‌شود انتظار داشت، کاربردی اما تنگ است. جای دادن سه نفر بدون درنظر گرفتن سایز در آن درخواست زیادی‌ست؛ اما یک یا دو نفر را می‌توان با کمی فشار جای‌داد.

اگر ظاهر بیرونی تسلا مدل X به شما حس ورود به نوعی سفینه فضایی را نمی‌دهد، با دیدن داخل آن قطعاً این حس را خواهید داشت. خودروی آزمایشی ما با روکش سفید نرمی پوشیده شده بود که به سطوح سیاه‌رنگ جلوه‌ی خاصی می‌بخشید. پوشش چرم مصنوعی لوازم به‌طرز غافلگیرکننده‌ای لطیف است و تمیز کردن آن بسیار راحت (آن‌طورکه به ما گفته شد). هرچند، پلاستیک سخت براق مشکی‌رنگی که پشت صندلی‌ها از آن ساخته شده بود، به‌گونه‌ای است که با هربار برخورد کفش با سطح آن، خراشیده می‌شود. دیدن این مسئله بسیار ناامیدکننده است؛ زیرا انتظاری که ما از آن داشتیم، صفحات پوششی شاتل فضایی یا فلز مایع روبات T-1000 بود.

 

صفحه نمایش بزرگ

بهترین قسمت کابین تسلا مدل X، صفحه نمایش لمسی 17 اینچی آن است که تنها توسط دو دکمه برروی داشبورد همراهی می‌شود: یکی برای چراغ‌های خطر و دیگری برای بازکردن محفظه‌ی داشبورد. این صفحه محل دسترسی به کلیه قابلیت‌های خودرو است، و به‌کمک آن راننده می‌تواند تا حد فوق‌العاده‌ای خودرو را کنترل و تنظیم نماید. هنگامی که برای اولین بار سوار خودرو می‌شوید، می‌توانید نام خود را وارد کرده و اساساً یک نمایه کاربری برای خود بسازید. این نمایه کلیه تنظیمات شما را بخاطر می‌سپارد؛ از صندلی‌ها گرفته، تا آینه‌ها و حتی این‌که تا چه اندازه مایلید درها باز شوند.

حالت‌های رانندگی تسلا مدل X نیز از طریق صفحه نمایش تنظیم می‌شوند. اگر علاقه‌مند به رانندگی «لودیکروس» هستید (و با توجه به رکورد اخیر تسلا در این زمینه، قطعاً علاقه‌مند خواهید شد)، این حالت سرعت را نسبت به بازده ارجح قرار می‌دهد. ارتفاع خودرو نیز قابل تنظیم است. اگر نمی‌خواهید درگیر تنظیمات منو شوید، می‌توانید سرعتی را مشخص کنید که در آن، ارتفاع خودرو کاهش یابد و از این طریق، کیفیت رانندگی در سرعت‌های بالا را بهبود ببخشید. هنگام توقف، می‌توانید از طریق منویی که ظاهر می‌شود هرکدام از درب‌ها را باز کنید یا ببندید؛ یا اگر فردی در عقب خودرو قصد خروج داشت، با تنظیم صندلی‌های عقب به او کمک کنید.

برنامه‌های اندکی هستند که از تمام فضای صفحه نمایشگر استفاده کنند. بعنوان مثال، نقشه‌ی گوگل تمام صفحه‌ای که محرک سیستم ناوبری است. از ویژگی‌های دیگر آن می‌توان رادیو FM، پخش مدیا از منابع خارجی مانند تلفن همراهتان، و سرویس‌های استریم متعلق به خود سیستم مانند Slacker و TuneIn Radio را نام برد. باقی کارکردها شامل یک منوی مخصوص تلفن همراه برای هنگامی که با سیستم جفت می‌شود، یک مرورگر وب و نمایش دائمی دوربین عقب است.

عملکرد رانندگی و میزان مصرف سوخت

اگر شانس نشستن در یک تسلا مدل X  را داشته باشید، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید، این است مستقیم روبرو را نگاه کنید. این کار را انجام دهید، و چیزی که متوجه خواهید شد، شیشه جلوی پانورامیک وسیعی‌ست که از کاپوت خودرو تا روی دو صندلی جلو گسترده شده است. وجود سایه‌ای تدریجی در بالای شیشه از پرت شدن حواس راننده در حین رانندگی جلوگیری می‌کند؛ اما لحظاتی که برای دیدن چراغ راهنمایی یا لذت بردن از منظره لازم است که بالا را نگاه کنید، فوق‌العاده است.

هیچ دکمه‌ی “روشن”ای وجود ندارد؛ تنها یک غربیلک فرمان ساده که تسلا را کنترل می‌کند و پدال‌های ترمز و گاز استاندارد. با توجه به تنظیماتی که کرده‌اید، قادرید با کم کردن گاز، خودرو را به آهستگی جلو برانید (مانند یک خودروی درون‌سوز با گیربکس اتوماتیک)؛ یا اینکه اجازه دهید ترمزهای احیاکننده‌ی چهارچرخ سرعت خودرو را کاهش داده و کمی از شارژ مصرف شده را جبران کنند. این EV بیش از هر خودروی دیگری به رانندگی تک-پداله نزدیک است. مسافت توقف زیاد بوده و توقف کامل نیز ندارد.

تسلا مدل X مشابه بسیاری از EVهای دیگر امروزی ساخته شده است، با باتری‌هایی که بیس را تشکیل می‌دهند و دو موتوری که محرک هر محور هستند. همه‌ی ‌این‌ها موجب می‌شود تا خودرو مرکز ثقل پایینی داشته باشد. درعمل، این یعنی مدل X سنگین 2.5 تنی، پیچ‌ها را به‌خوبی طی می‌کند. خوشبختانه یا متأسفانه، ما جسارت این‌را پیدا کردیم که در پیچ‌ها تسلا را با سرعتی بیش از حد لازم برانیم؛ تقریباً انگار مهندسی آن ما را به انجام این کار ترغیب می‌کرد: خودرو تحت‌تأثیر غلتش جانبی زیادی قرار نمی‌گیرد و توسط سیستم تعلیق مستقل، میله‌های ضد غلتش و ساختار خود-تسطیح آن به‌خوبی تحت کنترل است.

مانند همه‌ی EVها، گشتاور بی‌درنگ از موتورها منتقل می‌شود، و با تقویت سرعت لودیکروس (که نام درستی هم برای آن انتخاب شده: ludicrous به معنی غیرعقلانی)، تسلا مدل X آماده‌است تا هر مسیری را بسرعت بپیماید. استفاده از آن باتری را سریعاً خالی می‌کند، اما تنها با خم کردن یک پا و اندکی فشردن پدال، مدل X سرنشینان را به عقب پرتاب کرده و بدون هیچ نشانه‌ای از کاسته شدن سرعت، به جلو می‌تازد. می‌پرسید با چه سرعتی؟ درباره‌ی صفرتاصدی 3.2 ثانیه‌ای صحبت می‌کنیم، و این رقم بدون دخالت حالت نه‌چندان سری «لودیکروس پلاس» است.

بله، وضعیت از این هم دیوانه‌وارتر می‌شود. حالت لودیکروس پلاس از طریق یک منوی مخفی پر از ایستر-اگ‌های سرگرم‌کننده قابل دسترسی است، و تمامی اجزأ را فراتر از کارکرد عادیشان بکار می‌گیرد تا بیشترین شتاب ممکن را ایجاد کند. درواقع، پیش از ادامه‌ی روند، هشداری ظاهر می‌شود که باید آن را تایید کنید. با این جنون موافقت کنید و سپس P100D دمای مجموعه باتری را به 122 درجه می‌رساند تا از صفر تا صدکیلومتربرساعت را در طی 3 ثانیه پرواز کند. برای خودرویی که در میان بقیه تا این حد بیگانه بنظر می‌‌آید، داشتن این قدرت برای پشت‌سر گذاشتن هر ماشین مسابقه‌ی خیابانی قلابی‌ای رضایت‌بخش است.

 

ترافیک شبکه‌ای دیگر اهمیتی ندارد

البته در همه‌ی این حالات، فرض بر این است که این شما هستید که رانندگی می‌کنید. خلبان‌خودکار بسیار تحسین‌شده‌ی تسلا یک آپشن اضافی‌ست که مهندسی عمیق تسلا را بیش از پیش به نمایش می‌گذارد. تسلا مدل X تمامی حسگرها و دوربین‌های احاطه‌کننده‌اش را پشت‌سرهم بکار می‌گیرد و رانندگی مساعدت‌شده و پیچیده‌ای را به نمایش می‌گذارد.

ما این قابلیت را چندین‌بار اجرا کردیم، که شامل ساعات اوج ترافیک به‌ظاهر تمام نشدنی‌ای در بزرگراه کویینز-بروکلین در نیویورک نیز می‌شد. این بزرگراه در ساعات پررفت‌و‌آمد، مانند این است که بدترین چیزی را که تابحال تجربه کرده‌اید، پشت‌سرهم و به مدت سه ساعت کامل دوباره از سر بگذرانید.

خلبان خودکار، همان رانندگی خودکار نیست. بلکه بیشتر مانند کروز کنترل اصلاح شده‌ایست که بسیار بسیار عالی عمل می‌کند. در شرایط ایده‌آل، خلبان خودکار دریافت‌هایش را گسترش داده و بر مقابل خودرو نظارت می‌کند، مراقب مسیرهای باریک است و بر اساس شرایط موجود، خودرو را تطبیق می‌دهد. اگر برحسب اتفاق توانستید از ترافیک شبکه‌ای خلاص شوید، تسلا مدل X قادر است تحت حالت خلبان خودکار تا سرعت 145 کیلومتربرساعت عمل کرده و به‌راحتی و به‌طور خودکار تغییر خط دهد.

خلبان خودکار تسلا چندان هم با کمک خلبان ولوو در سدان S90 متفاوت نیست، اما بهتر عمل می‌کند. درواقع، اکنون خلبان خودکار تسلا در نسخه‌ی هشتم خود فوق‌العاده روان است. هیچ اثری از بالا و پایین شدن خودرو در حین رفتن از یک سر خط به سر دیگر، و یا ترمز و شتاب‌گیری ناگهانی نیست – مگر آن‌که خودروی دیگری جلویتان بپیچد. مردم معمولاً بسرعت به آن اعتماد می‌کنند که قابل درک است، اما حتماً لازم است که خود شما نیز دخیل باشید. تسلا مدل X هنوز یک خودروی خودران نیست. هشدارهای مکرر برای نگه‌داشتن فرمان و توجه به مسیر به‌روشنی نشان می‌دهند که دخالت شما در رانندگی هنوز هم ضروری‌ست.

علاوه بر کمک در رانندگی، هنگام پارک کردن نیز تسلا مدل X به‌همان راحتی به کمک شما می‌آید. سیستم‌های پارک موازی خودکار چیز جدیدی نیستند، اما نحوه‌ی پیاده‌سازی آن توسط تسلا ما را غافلگیر کرد. معمولاً، لازم است که شما از قبل حالت پارک موازی خودکار را از منو فعال کرده باشید، و بعد، اگرشانس بیاورید و خودرو جای پارک را تشخیص دهد، شما سرعت را کنترل می‌کنید و خودرو هدایت را در دست می‌گیرد. روند بسیار زمان‌بری است و به قابلیتی بسیار کم‌استفاده تبدیل شده است.

هنگامی که جای پارک خالی دیدیم و قصد داشتیم خودرو را پارک کنیم، مدل X – بدون هیچ دخالت و درخواستی از جانب ما – خودش پیشنهاد داد تا پارک کردن را به‌عهده بگیرد.

هنگامی که دیگر نمی‌خواهید برانید، خودرو را در محل پارک قرار دهید و بعد تنها کافیست … بروید. تسلا مدل X خودش درها را قفل کرده و خاموش خواهد شد.

 

نگرانی از بابت شارژ کافی

رنج پیمایش 465 کیلومتری تسلا مدل X باید در کاهش هرگونه تشویش ناشی از نداشتن شارژ کافی برای رسیدن به مقصد، مؤثر باشد. بخصوص اگر خوش‌شانس بوده و در ناحیه‌ای زندگی می‌کنید که تعداد ایستگاه‌های شارژ کافی دارد یا خانه‌ای دارید که به‌خوبی برای شارژ سریع خودرو تجهیز شده است. متأسفانه من هیچ‌یک را دراختیار نداشتم. ازآنجایی که تسلا را قرض گرفته‌ام و تنها وانمود می‌کنم که صاحب آن هستم، خانه‌ی قدیمی من به سختی توانست جریان مورد نیاز برای شارژ تسلا را فراهم کند. درنهایت، سوکت ضعیف و نزار 110 ولتی من توانست قطره‌وار 3 کیلومتر مسافت را در ازای یک ساعت  شارژ فراهم کند. اینجا بود که ترس از نرسیدن به مقصد بخاطر رنج ناکافی، هرشب گریبانم را می‌گرفت. مرتب از طریق اپلیکیشن وضعیت را چک می‌کردم تا مطمئن شوم حداقل چند کیلومتر دیگر را نیز می‌توانم طی کنم. لازم به‌ذکر است که، مالکان یک خودروی حداقل 80,000 دلاری، از تمکن مالی کافی برای داشتن یک خانه و گاراژی برخوردار هستند که با یک شارژر مخصوص دیواری 240 ولتی تجهیز شده باشد، شارژری که قادر است طی شش ساعت شارژ، 322 کیلومتر را در اختیار مدل X قرار دهد. اگر می‌خواهند رانندگی روزانه داشته باشند، لازم است که این کار را انجام دهند. هرچند، باعث می‌شود به این فکر کنند که اوضاع تسلای مدل 3 ارزان‌قیمت‌تر که مشتریان متفاوتی دارد، چگونه خواهد بود. طی بررسی شورولت بولت نیز به همین مسئله برخوردم.

با اینکه خیلی از محدوده مورد نیازم دور نشدم، اما درنهایت بیشتر از مقداری که شارژ می‌کردم، مصرف می‌شد. بنابراین به یکی از دو سوپرشارژر تسلای موجود در منطقه رفتم که طی تنها نیم ساعت، به اندازه‌ی 322 کیلومتر خودرو را شارژ می‌کرد.

این رویداد جالب، بینش عمیق‌تری در رابطه با زندگی روزمره‌ی یک مالک معمولی تسلا به‌ من داد. سوپرشارژر در یک ایستگاه خدمات تسلا واقع شده بود که مراکز زیادی در اطراف خود نداشت، اما طی مدتی که تسلا درحال شارژ شدن بود، می‌شد از سالنی برای گذراندن وقت استفاده کرد. هنگامی که آن جا بودم، بخش‌هایی از روال عادی زندگی مالکان تسلا را دیدم: برخی از آنها تنها برای شارژ خودرو به آن‌جا می‌آمدند، و واضح بود که برخی دیگر به سپری شدن اوقات استراحت و ناهار خود در آنجا عادت کرده‌اند.

 

متفاوت، اما ایمن

فقدان موتور در جلوی خودرو موجب شده تا تسلا مدل X، ناحیه جاذب ضربه‌ی تصادف (Crumple Zone) زیادی داشته باشد؛ که اگر به دردسر افتادید به کمکتان می‌آید. 2.5 تن باتری را نیز به آن اضافه کنید و می‌بینید که هم‌چنان نسبت به برخورد جانبی، ایمن هستید. مدل X، مانند برادر بزرگ‌تر و جمع‌و‌جورش مدل S، توسط اداره ملی ایمنی و ترافیک بزرگراه (NHTSA) تست تصادف را گذرانده و در هر شاخه و زیرشاخه‌ای، درجه ایمنی پنج ستاره به آن اهدا شده؛ اولین SUV که تا کنون درجه پنج ستاره را در تمامی رده‌ها کسب کرده‌است.

خوشبختانه، حسگرها و هشدارهای بی‌شماری وجود دارند تا از همان ابتدا، از بروز برخورد جلوگیری کنند. در بروزرسانی‌های OTA اخیر، سیستم‌های اجتناب از برخورد فعال و عملکرد اضطراری ترمز خودکار افزوده شده‌اند. در هنگام رانندگی گیج دیجیتال، تصویری لحظه به لحظه از آنچه حسگرهای خودرو دریافت می‌کنند، یا اساساً هرآنچه خودرو می‌بیند، نشان می‌دهد. هرگاه تسلا مدل X خودرویی را در دوردست تشخیص ‌دهد، یا اگر خطی وجود دارد که باید توسط خودرو دیده شود، یا اگر چیزی از کنار آن عبور کند، شما هم می‌بینید. در سرعت‌های بالا و پایین، این گسترش ادراکی فوق‌العاده کاربردی است.

دیدن پشت خودرو از طریق آینه‌ی دید عقب کوچک و از میان شیشه عقب بازهم کوچک، در بهترین شرایط، دشوار و در شب، غیرممکن بود؛ که با توجه به بزرگی شیشه‌ی جلو، مشکل عجیبی‌ست. هنگامی که از سیستم ناوبری استفاده نمی‌کردم، دوربین دید عقب بعنوان یک مکمل همواره روشن بود.

 

چگونه این خودرو را تجهیز می‌کردیم؟

اگر قرار است یک تسلا داشته باشیم، تا آخر خط می‌رویم. پیش از همه‌چیز باید بگوییم که با دست‌شستن از خودرویی مانند P100D، ممکن دچار ترس از قافله جا ماندن (FOMO) شویم. رنگ مرواریدی خودروی آزمایشی ما واقعاً چشمگیر بود، بخصوص زمانی که با رینگ‌های 22 اینچی سیاه اونیکسی جفت می‌شد. داشتن خلبان خودکار نیز از بایدهاست؛ حداقل برای تقدیر و تشکری مناسب از وجود آن. البته؛ قیمت 160 هزار دلاری تسلای موردنظر ما زیاد است، اما این یعنی یک خودروی به‌خوبی تجهیز شده.

 

برداشت ما

تسلا در مدل X فکر همه‌چیز را کرده‌است. وقتی به قابلیت‌هایی مانند بروزرسانی‌های OTA، صفحه نمایش بزرگ و همه‌چیز خودکار رسیدیم، رویکرد نامتعارف تسلا در خودروسازی ما را واداشت تا از خود بپرسیم که “چرا باقی خودروسازی‌ها به این فکر نیفتاده‌اند؟”

تسلا مدل X ظاهر و رفتاری مانند خودرویی از آینده دارد، اما خودرویی‌ست که کاملاً متعلق به حال حاضر است. همه‌ی حقه‌هایش را از قبل دیده‌ایم؛ چیزهایی مانند کروز کنترل تطبیقی، سیستم کمکی حفظ خودرو در خطوط جاده، باز شدن اتوماتیک درب‌ها، عملکردهای فعال شونده توسط فاصله، و حتی درب‌های بال شاهینی کذایی. چیزی که تسلا را خاص می‌کند، نحوه‌ی گردآوری همه‌ی این کارکردها در مدل X و تبدیل آن‌ها از تعدادی ترفند به قابلیت‌هایی کاربردی است. مانند یک محصول خوب اپل، تسلا از تکنولوژی حاضر استفاده کرده و تقریباً بهتر از هرکس دیگری، آن را به اجرا در می‌آورد.

آیا جایگزین بهتری وجود دارد؟

خودروهای علمی-تخیلی تسلا بی‌رقیب نیستند و یکی از آنها، آئودی Q7 است. در حالت فول‌آپشن، Q7 72,000 دلاری هنوزهم قیمتی پایین‌تر از قیمت پایه‌ی تسلا دارد. آئودی برای تسلا بیشتر از این‌ها دردسر ایجاد خواهد کرد، این شرکت پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای در زمینه‌ی رانندگی خودکار داشته و علاوه‌بر پلتفرم‌های رانندگی آنرود/آفرود، ردیفی از تکنولوژی‌ها را استادانه به اجرا می‌گذارد.

اگر هنوزهم مایلید ورودی پرزرق‌وبرق داشته باشید (و از خرج کردن نیز لذت می‌برید)، مرسدس-AMG GLS63 تجمل کلاس S را در یک SUV 126,880 دلاری به نمایش گذاشته که دارای یک موتور V8 دو توربوی 577 اسب‌بخاری و صفرتاصدی 4.5 ثانیه‌ای است. هرچند، با وجود این‌دو هنوز هم لازم است به یک پمپ بنزین سربزنید.

 

چقدر دوام می‌آورد؟

همانطور که اشاره شد، تسلا مدل X بهترین نتیجه ممکن را از آزمایش تصادف NHTSA کسب کرده است. تسلا گارانتی 80467 کیلومتری 4 ساله‌ای را نیز بهمراه گارانتی نامحدود باتری و نیروی محرکه ارائه می‌دهد. به‌لطف به‌روزرسانی‌های OTA، تسلاها تا مدت‌ها بروز باقی می‌مانند؛ حتی برای خودروهای قدیمی‌تری مانند Roadster 2008 نیز به‌روزرسانی‌های سخت‌افزاری عرضه می‌شد تا دوام بیشتری یابند.

 

آیا لازم است یکی بخرید؟

بله. اگر یک خودرو نیاز دارید، پول خرید آن را نیز دارید و قادرید خانه‌ی خود را با یک ایستگاه شارژ پایه 2 (240 ولتی) تجهیز کنید، تسلا مدل X ضروری‌ست. تسهیلات ارائه شده توسط تکنولوژی میزبان آن، در میان خودروهای کنونی بی‌همتاست و حتی بدبین‌ترین رانندگان را نیز وامیدارد تا درباره‌ی عقیده‌ی خود از زندگی روزمره، تجدیدنظر کنند. اگرچه خودروی گران‌قیمتی‌ست؛ اما ازآنجایی که دیگر مجبور به هزینه برای بنزین نیستید، این قیمت اندکی تعدیل می‌شود. بخصوص اگر خانه‌‌تان با سقف‌های خورشیدی نیز تجهیز شده باشد. شاید حتی بخواهید تا آخر خط رفته و از پنل‌های نازک سقفی خود تسلا – هنگامی که آماده عرضه شدند – تهیه کنید.

 

منبع: digitaltrends.com

نقد و بررسی تسلا مدل X
4.6 (91.11%) 9 votes

درباره Shahab Ranjbar

کارشناس برق الکترونیک و MBA در مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی.

همچنین مطالعه کنید

لکسوس CT200h – نقد و بررسی

لکسوس CT200h 2016 اگر شما هم جزء آن دسته کسانی هستید که به مصرف سوخت …

یک دیدگاه

  1. بسیار عالی بود، ممنون و متشکرم بسیار ممنونم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =