خانه / وسیله‌های نقلیه برقی / خودرو برقی / چرا همچنان به تسلا خوشبین هستم

چرا همچنان به تسلا خوشبین هستم

قیمت سهام تسلا اخیرا افت کرده است، این افت سهام به دلیل نگرانی ها درباره ی توانایی تحویل محصول و افزایش رقابت بین خودروسازانی است که در تلاشند خطوط تولید خود را به خودروهای برقی تغییر دهند. با سرمایه ی بازار بیش از 50 میلیارد دلار، می توان گفت که قیمت تسلا در مقابل خودروهای جنرال موتور و فورد_ که 20 برابر تسلا درآمد دارند- همچنان بالا باقی مانده است. حال می توانید درک کنید که به دلیل وجود بیش از میلیاردها دلار سهام شرکت های رقیب، ارزش سهام این شرکت همچنان پایین مانده است.

اما تسلا مزایایی دارد که بسیاری از افراد متوجه آن نیستند: تسلا فراتر از یک شرکت تولید کننده ی خودرو است، تسلا یک شرکت تکنولوژی است که پلت فرم های تکنولوژی تولید می کند. تسلا با این توانایی خود را به عنوان بازیگر اصلی صنعت انرژی و اقتصاد اشتراکی معرفی کرده است. این شرکت همان یکپارچگی، تحلیل داده، و ظرافت به کار رفته در تولید خودرو را در این صنایع نیز به کار گرفته است.

من مدل S تلسا را سفینه ای می نامم که بر روی زمین حرکت می کند. حرکت این خودرو بسیار متفاوت است، تسلا S بسیار سبک، سریع و نرم حرکت می کند. از نظر من، سایر خودروهای برقی مثل BMW i3، مرسدس کلاس B، نیسان Leaf، و شورولت  Bolt، و تمام خودروهایی که رانده ام در مقابل تسلا مجموعه ای از تکنولوژی های بد ترکیب و زمخت قدیمی هستند. این خودروها در مقایسه با تسلا مثل ضبط نوار کاست خور در مقابل آیپاد هستند. من بسیار امیدوارم که تسلا 3، به همان خوبی تسلا S باشد، هر چند که قیمت تلسا 3 حدودا نصف تسلا S است.

خودروهای تسلا از پایه به صورت کامپیوتری طراحی شده اند. تقریبا تمام عملکردهای این خودرو از طریق نرم افزار کنترل می شود؛ این کنترل نرم افزاری به شرکت اجازه می دهد که به طور مداوم داده های را ارزیابی کرده و عملکرد ها را بهینه سازی کند – درست همانند آنچه جستجوی گوگل و نرم افزار Siri اپل انجام می دهد. تسلا با میلیاردها کیلومتر اطلاعات حرکتی که جمع آوری می کند، پیش از سایر خودرو ها در مسیر ایجاد توانایی رانندگی خودکار قرار گرفته است. خودروهای شرکت تسلا، از جمله مدل 3، به دلیل مجهز بودن به سنسور لازم برای ایجاد نرم افزار اتوپایلت، مزیت قابل توجهی نسبت به سایر رقبا دارند.

الون ماسک در جولای 2016 اعلام کرد، که تسلا می تواند با استفاده از این تکنولوژی ها از یک پلت فرم سواری مشترک به نام “شبکه ی تلسا” استفاده کند. مالکان تسلا از طریق این شبکه می توانند خودروهای خود را به عنوان تاکسی های مستقل اجاره داده و از این طریق می توانند سرمایه گذاری خود را جبران کرده و یا حتی سود کنند. او همچنین گفت: “از آنجایی که این خودروها در شبانه روز 5 تا 10 درصد زمان توسط مالکینشان استفاده می شوند، فایده ی اقتصادی خودروهای خودران چندین برابر خودروهای دیگر است”. تسلا با یک شروع موفق و تقاضای بالای خودروهایش، سهم قابل توجهی از اقتصاد وسیله های نقلیه شبکه ای را به خود اختصاص داد- اقتصادی که انتظار میرود صنعت حمل و نقل را دگرگون کرده و در بازار خودرو تغییر و تحول ایجاد کند.

این شرکت اخیرا تجارت خود را متنوع ساخته تا در صورت سقوط صنعت خودرو، سقوط نکند. در پس خودروهای تسلا، یک پلت فرم تکنولوژی دیگر در زمینه ی تجاری کردن وجود دارد: باتری. باتری تسلا به نام Powerwall یک باتری لیتیوم-یونی قابل شارژ است که امکان ذخیره ی انرژی خورشیدی دریافتی در طول روز برای استفاده در شب و یا در زمان قطع برق را فراهم می آورد. این امکان، مکمل فروش کاشی های سقفی خورشیدی تسلا است، این کاشی ها بسیار شبیه کاشی های عادی بوده و با قیمتی رقابتی عرضه می شوند. بنابر گفته ی ماسک، آنچه شما خریداری می کنید ” یک محصول یکپارچه و زیبا مجهز به باتری و سقف خورشیدی است.” این امکانات درست همانند مزیت و ظرافتی است که در گوشی های اپل به کار گرفته شده است، یعنی مجموعه ای از موسیقی، تلفن، و برنامه ی های کامپیوتری همه در یک دستگاه.

تسلا با همین روش می تواند رانندگان این خودرو را به یک ژانراتور درآمد تبدیل کند، همین کار برای انرژی خورشیدی نیز قابل انجام است. صاحبان منازل می توانند انرژی اضافی خود را با منازل دیگر به اشتراک گذاشته و ایستگاه های شارژی برای خودروهای تسلا فراهم آورند. این امکان، شبکه ی سوپر شارژر تسلا را گسترش داده به گونه ای که میتوان خودرو را تقریبا همه جا شارژ کرد.

تسلا، در مقیاسی بزرگ تر، برای شرکت های تسهیلات رفاهی، سیستم های ذخیره ی انرژی در مقیاس شبکه فراهم می آورد؛ تقاضا برای این شبکه موجب رشد تولید و کسب مزیت هزینه ای در شرکت تلسا می شود. شرکت اخیرا مزایده ای برنده شده است که به موجب آن متعهد شده تا بزرگ ترین سیستم باتری لیتیوم- یون در جهان را در استرالیای جنوبی تامین کند – ذخیره ی 129 مگاواتی در ساعت، قابل تحویل تا 100 مگا وات، قابلیت تامین برق بیش از 30000 خانه. ماسک تعهد کرد که سیستم مذکور را در عرض 100 روز نصب کند. داده هایی که تسلا از این انتصابات جمع آوری می کند، به شرکت این امکان را می دهد تا عملیات ذخیره ی انرژی را بهینه سازی کند، درست همان گونه که داده های خودران خودروها را بهینه سازی کرد.

بله، تسلا مشکلاتی در تولید و اهداف تحویل داشته است. اما تمام شرکت های تکنولوژی به این شکل کار می کنند: آن ها یک کار را چندین بار تکرار میکنند تا در نهایت به شکل صحیح در بیاید، آنها بزرگ فکر کرده، ریسک  می کنند و نهایتا جهان را تغییر می دهند. این شرکت ها معمولا پیش بینی های بسیار خوشبینانه ای دارند که اغلب مواقع تحقق نمیابد، و همین پیش بینی های نادرست است که موجب ترس سرمایه گذاران و واگذاری سهام آنها می شود. اما وقتی که این شرکت ها تلاش خود را می کنند، به بیشتر از آنچه می پندارند دست خواهند یافت. همین موضوع این شرکت ها را  به موفقترین و ارزشمندترین سهام ها در میان رقبا تبدیل می کند.

 

منبع: caranddriver.com

ویوک وادوا – 23 جولای 2017

شهاب رنجبر

چرا همچنان به تسلا خوشبین هستم
4.8 (95%) 4 votes

درباره Shahab Ranjbar

کارشناس برق الکترونیک و MBA در مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی.

همچنین مطالعه کنید

هیوندای آیونیک الکتریکی 2017 (EV) – نقد و بررسی

هیوندای آیونیک وارد بازار شد و پس از مطلب آشنایی با هیوندای آیونیک که بیشتر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + هشت =