خانه / وسیله‌های نقلیه برقی / خودرو برقی / آیا تسلا مدل 3 باعث رشد بازار خودروهای برقی ایالات متحده می‌شود؟

آیا تسلا مدل 3 باعث رشد بازار خودروهای برقی ایالات متحده می‌شود؟

  • طی 4 سال اخیر، تقاضا برای خودروهای سبز برای اولین بار افزایش یافته است.
  • فروش کلی اتوموبیل در امریکا 7 ماه است که رو به کاهش است.

با وجود تمام هیجانات ناشی از فراخوان شرکت تسلا برای تحویل خودروهای ارزان قیمت مدل 3 خود، سفارش این خودروی سدان به حدی بود که هیچ خودروی برقی ای تابه­حال آن را تجربه نکرده است- این تعداد سفارش بازار خودرو را دگرگون کرد.

قیمت خودروی سدان تسلا که از 35000 دلار آغاز می شود، فروش خودروهای برقی و سایر خودروهای سبز ازجمله خودروهای هیبرید را در ایالات متحده متحول کرده است و فروش این نوع خودروها در 4 سال اخیر برای اولین بار افزایش یافته است. سود ناشی از فروش این خودرو برای صنعتی که در نیمه ی اول سال دچار رکود بوده است، بسیار ناچیز است. کل تحویل های خودرو و کامیون احتمالا در هفتمین ماه پشت سر هم یعنی جولای نیز کاهش یافته است.

کمبود امکانات خودروهای برقی هم از نظر توانایی پرداخت و هم از نظر محدوده ی مسافت طی شده موجب شده است که تاکنون تقاضای زیادی از جانب مشتریان صورت نپذیرد. بر روی کاغذ، مدل 3، و Chevrolet Bolt شرکت جنرال موتورز پتانسیلی دارند تا در رسیدن به هدف نهایی خودروهای برقی، قدم های مهمی بر دارند. قیمت هر دوی این خودروها به میانگین قیمت فروش خودرو در ایالات متحده نزدیک بوده و همچنین امکان طی مسافت بیش از 320 کیلومتر با هر بار شارژ را دارند.

الون ماسک، مقام ارشد اجرایی شرکت تسلا، پیش از تحویل 30 خودروی اول مدل 3 به کارکنانش، به گزارشگران مجله ی Friday گفت: “اگر میخواهید تغییری در دنیا ایجاد کنید، باید خودروهایی بسازید که مردم توانایی خرید آن را داشته باشند. مدل 3 خودرویی است که تقریبا نصف مردم آمریکا در یک اقتصاد پیشرفته توانایی خرید آن را دارند.”

وقتی که خودروسازان فروش خودرو در ایالات متحده را به صورت ماهانه گزارش می کنند، بر اساس نظر تحلیل گران بلومبرگ احتمالا نمود گام های آهسته در فروش سالانه ی خودروهای سبک وزن در ماه جولای تعداد 17 میلیون خودرو خواهد بود. نرخ برآوردی، که بر اساس گرایشات فصلی تنظیم شده است، در سال قبل 9/17 میلیون بوده است.

در جنرال موتورز، فروش Bolt که از ماه دسامبر آغاز شد و هیبرید Volt که سالها قبل معرفی شده بود، مشتریان را متقاعد کرد که به غیر از این دو، شورلت نخرند. مقام اجرایی ارشد شرکت، Mary Barra هفته ی گذشته در یک کنفرانس تلفنی گفت: بیش از 80 درصد مشتریان Bolt پیش از این حتی یکی از خودروهای شورولت را هم نداشته اند.

نیروهای بزرگ تر، از جمله سقوط گسترده ی صنعت سدان و عقب نشینی جنرال موتورز از ارسال خودروها با حاشیه ی سود کم به شرکت های کرایه ی خودرو و سایر موسسات، فروش کلی شرکت را در سال جاری کاهش داده است. تحلیل­گران در فروش ماه جولای شرکت جنرال موتورز 8 درصد کاهش را پیش بینی کرده اند.

جنرال موتورز در این مقوله تنها نیست: پیش بینی شده است که تمام خودروسازان اصلی ایالات متحده کاهش فروش را تجربه خواهند کرد.

در حالی که فروش خودروهای برقی در نیمه ی اول سال 41 درصد افزایش یافته است، بر اساس وبسایت فروش خودوریی به نام Edmunds، این رقم تنها 5/0 درصد از مجموع بازار خودروهای سبک را در بر می گیرد. در حالی که پذیرش این خودروهای به آهستگی در حال انجام است، حتی بعضی از افراد بدبین، افزایش پذیرش این خودروها را حتمی می دانند.

مقام اجرایی ارشد شرکت فیات، آقای سرجیو مارکیونه که پیش از این گفته بود، امیدوارم مردم پلاگین بی سود 500e فیات را نخرند، هفته ی گذشته به تحلیل گران گفت، که روند الکتریکی کردن خودروها اجتناب نا پذیر است. او اظهار کرد که قیمت باتری در حال کاهش است و بنزین نیز مورد هدف قانون گذاران و فعالان محیط زیست قرار گرفته است، اگرچه او اذعان داشت که ممکن است تا سالهای متمادی قیمت خودروهای برقی از خودروهای بنزینی همچنان بیشتر باقی بماند.

مارکیونه در یک کنفرانس تلفنی گفت: ” من همچنان فکر می کنم که اگر الکتریکی شدن خودرو بر اساس انتظارات مردم گسترش یابد، در سال های 2021 و 2022 شاهد افزایش شدید قیمت این خودروها خواهیم بود. او همچنین افزود ” افزایش بهای خودروهای برقی، تقاضا برای این خودروها را کاهش می دهد.”

یکی از راه های کلیدی قدرت گرفتن مجدد خودروهای برقی، هیبریدهای پلاگین و خودروهای هیدروژنی بهبود تنوع در انواع طراحی بدنه ی این خودروهاست، از این میان می توان معرفی یک خودروی کراس اوور مانند کیا Niro برقی- بنزینی را نام برد.

یکی از تحلیل گران Edmunds در یک ایمیل گفت:” اگر خودرو سازان می خواهند، خریداران تکنولوژی سبز را بپذیرند، نمی توانند تنها آن را در یک Econobox کوچک ارائه دهند”. ” همان طور که گرایش از خودروهای مسافربری برگشته، و تکنولوژی باتری بهبود یافته است، خودروسازان فرصتی در اختیار دارند تا با ارائه ی قدرت برق در خودروهایی که خریداران میخواهند، پذیرش این خودروها را افزایش دهند.”

یکی دیگر از کاتالیزورها میتواند پیشرفت در زمینه زیرساختهای شارژ باشد. ماسک خطاب به مجله ی Friday گفت: تسلا در نظر دارد تا پایان سال آینده شبکه ی سوپر شارژر خود را به میزان 18000 مرکز در سراسر جهان، و سه برابر مقدار فعلی کند.

مقام اجرایی ارشد ساخت ایستگاه های ChargePoint، پاسکال رومانو گفت، در حالی که رئیس جمهور ترامپ اعلام کرده که ایالات متحده استانداردهای اقتصاد سوخت فدرال را آزاد خواهد گذاشت، زیرساخت های شارژ در ایالات خواستار خودروهای برقی ساخته خواهد شد.

رومانو گفت در طی چند سال، هزینه های خودروهای برقی با خودروهای سنتی مقایسه خواهد شد و خودروسازان حتی بدون یارانه های دولتی، مدل های متنوعی جهت جلب مشتریان خواهند داشت. شرکای  ChargePoint عبارت اند از: جنرال موتورز، فیات کرایسلر، نیسان موتور و فولکس واگن.

رومانو افزود: “خرید خودروهای برقی، در محدوده ی زمانی 2018 تا 2020 شتاب خواهد گرفت. از آن زمان  به بعد، تولید خودروهای بنزینی بسیار چالش برانگیز خواهد بود.”

 

منبع: bloomberg.com

آیا تسلا مدل 3 باعث رشد بازار خودروهای برقی ایالات متحده می‌شود؟
5 (100%) 2 votes

درباره Shahab Ranjbar

کارشناس برق الکترونیک و MBA در مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی.

همچنین مطالعه کنید

هیوندای آیونیک الکتریکی 2017 (EV) – نقد و بررسی

هیوندای آیونیک وارد بازار شد و پس از مطلب آشنایی با هیوندای آیونیک که بیشتر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =