لکسوس CT200h 2016
اگر شما هم جزء آن دسته کسانی هستید که به مصرف سوخت اهمیت زیادی میدهند – اما نمیتوانید با بزرگی تویوتا پریوس کنار بیایید – لکسوس CT200h ممکن است گزینهی ایدهآل شما باشد. این خودرو که از همان فنآوری رانشگر هیبریدی پریوس بهره میبرد، از مصرف سوختی فوقالعاده (در تستها به 6.5 لیتر بنزین در صد کیلومتر رسیدیم) و فضای داخلی لوکستری برخوردار است. سرعت لکسوس CT200h به طرز آزاردهندهای کم است، که باتوجه به قدرت 134 اسب بخاری آن تعجبی هم ندارد؛ اما سیستم تعلیق و چرخهای ارتقاء یافته در پکیج F Sport آن، رانندگی را اندکی هیجانانگیزتر میکند.
بررسی اجمالی: لکسوس CT200h دراصل برداشت لکسوس از تویوتا پریوس است (بیایید همگی فراموش کنیم که HS250h اصلاً وجود داشته است). CT از سال 2010 تا به الان در فرم کنونیاش حضور دارد، که یعنی هنوز هم از پلتفرم پایه و رانشگر الکتریکی- بنزینی پریوس نسل قبل استفاده میکند. بعنوان ارزانترین مدل در صف لکسوسها، این هاچبک با ظاهر نسبتاً اسپرت خود میتواند رقیبی برای خودروهای لوکس پایینردهای همچون مرسدس کلاس CLA و آئودی A3 بهشمار بیاید (آئودی مذکور در ورژنی هیبریدی نیز عرضه میشود، ولی بدون پلاگ). اما فریب ظاهر شیک آن را نخورید، رانشگر هیبریدی CT فقط و فقط بر یک چیز متمرکز است: مصرف سوخت. EPA مقدار آن را 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر اندازهگیری کرده، چند لیتر بیشتر از پریوس فعلی، اما هنوز هم مصرف سوخت آن از بیشتر خودروهای لوکس کامپکت کمتر است. وجه تمایز دیگر لکسوس CT200h این بوده که از معدود هاچبکهای باقیمانده است (و منظور ما یک هاچبک واقعیست، نه یکی از آن هاچبکهای ژستی با ارتفاع بالا که اسمشان را گذاشتهاند کراساور) که در میان خودروهای لوکس نیز قرار میگیرند. با بالا رفتن میزان محبوبیت کراساورها، چندان هم دور از ذهن نیست که تا سال آینده CT را با ظاهری خشنتر و ارتفاعی بیشتر ببینیم، تا نظر خریدارانی را که با استقامت و کارایی SUVها به وجد میآیند، جلب کند.
چه مواردی جدید است: از زمان اولین عرضهی لکسوس CT200h تا به الان، تنها تغییرات عمده در مدل سال 2014 آن رخ داد، که آن هم تغییراتی ظاهری در داخل و بیرون بود. در بیرون طراحی مشبک اسپیندل لکسوس را اتخاذ کرد و در داخل نیز فرمان، سردسته دنده و تکنولوژی سرگرمی رسانهای جدیدی به کار برد. پکیج سفارشی F Sport آن نیز صاحب تریم مشکی، چرخهای متفاوت و جلوپنجرهی مشبک شدهاست.
چه مواردی را دوست داریم: کوچکترین لکسوس حال حاضر خودروی زیباییست. هم در داخل و هم در خارج. تناسبات هاچبک و جزئیات خارجی آن خوشایند است و فضای داخلی آن با پوشش نرم چرمی صندلیها (روکش چرم تنها در برخی از پکیجها عرضه میشود) و کیفیت ساخت چشمگیرش، با استانداردهای لکسوس همخوانی دارد. از لحاظ مصرف سوخت نیز این استانداردها رعایت شده: در تستها بدون استفاده از تکنیکهای کاهش مصرف سوخت (هایپرمایلینگ)، درحین رانندگی هم معمولی و هم پرخطر به میانگین 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر رسیدیم. لکسوس CT200h از هندلینگ خوبی برخوردار است، به علاوهی فرمانی با سنگینی متناسب و سیستم تعلیقی که میزان لغزش خودرو را، حداقل در سرعتهای کم، به کمترین مقدار میرساند.
چه مواردی را دوست نداریم: حین رانندگی با لکسوس CT200h، درنهایت ناچارید که به سرعت کم آن عادت کنید، چراکه شتابگیری آن بسیار بیرمق است. رسیدن به سرعت مناسب در بزرگراهها دشوار است، چون بیش از 10 ثانیه طول میکشد تا CT به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد – این یعنی کندتر از تقریباً همهی خودروهای اقتصادی فعلی، و حتی کندتر از آخرین پریوس، Two Eco، که در همان تست 9.8 ثانیه را کسب کرد. از آنجا که CT گیر ورژنی قدیمی از سیستم سینرژی هیبرید تویوتا افتاده، قادر نیست قدرت منابع الکتریکی و بنزینیاش را به خوبی هیبریدهای جدیدتر باهم ترکیب کند، و موتور چهار سیلندر آن نیز در شتابهای بالا به سروصدا میافتد. ترمزگیری ضعیف، کار تنظیم خوب شاسی را خراب کرده و هندلینگ تقریباً نرم آن به قیمت کیفیت سواری تمام شده است، بطوریکه حین گذشتن از مسیرهای ناهموارتر ، رانندگی دشوار میشود. از قیمت 40,000 دلاری آن درحالت فولآپشن، اصلاحات بیشتری انتظار میرود. و البته مانند بیشتر خودروهای کامپکت، فضای داخلی تقریباً تنگ است.
نظر نهایی: میتوانست هاچبک رضایتبخشی باشد، اما رانشگر هیبریدی آن ناامیدکننده است.
منبع: caranddriver.com