خانه / وسیله‌های نقلیه برقی / خودرو برقی / خودرو برقی EV / مقایسه شورولت ولت پریمیر 2017 با تویوتا پریوس پرایم 2017

مقایسه شورولت ولت پریمیر 2017 با تویوتا پریوس پرایم 2017

اولین شورولت ولت برای رقابت و گرفتن سهم بازار بیشتر از تویوتا پریوس به بازار آمد. مدل جدید آن امیدوار است تا پریوس را به طور کامل از بازار خارج کند. حکایتی از دو خودرو هایبرید پلاگ-این.

خودروهای برقی در حال گذران دوره ی نوجوانی خود و رسیدن به بلوغ هستند، و درست همانند دوره ی راهنمایی، بعضی از همکلاسی ها بسیار سریع تر از بقیه در حال پیشرفت هستند. تسلا و شورولت در حال حاضر خودروهایی برقی تولید می کنند که با هر بار شارژ بیش از 320 کیلومتر حرکت می کنند اما بیشتر خودروهای باقی برندها هنوز با پیمایش مسافتی بین 95 تا 145 کیلومتر به ازای هر بار شارژ، دست و پنجه نرم می کنند. در دهه ی آینده خودروهای برقی به میزانی از ظرفیت پیمایش و شکوفایی از لحاظ فنی و قیمتی خواهند رسید که قابل مقایسه با خودروهای بنزینی و دیزلی باشند، اما تا آن زمان که EVها به این مرحله برسند، خودروهای هایبرید پلاگ-این جانشینان خوبی برای آنها خواهند بود.

 

در پلاگ-این هایبریدها با وجود منابع انرژی باتری در کنار باک بنزین تلاش بسیاری شده تا تمامی نیاز مصرف کنندگان برطرف شود، مخصوصاً خریدارانی که معمولاً در مسافت های طولانی رانندگی می کنند و محدودیت میزان مسافت پیموده شده با یک بار شارژ، آنها را از هدفشان دور می کند و یا خریدارانی که دوست ندارند برای شارژ کردن باتری ماشین خود مدت زیادی را صرف کنند. انرژی باتری باعث عملکرد و حرکت فقط با انرژی الکتریکی می شود و هر زمان که باتری تمام شود، موتور وارد عمل شده و حرکت ماشین را بر عهده می گیرد. اولین شورولت ولتی که تولید شد، قابلیت پیمایش 61 کیلومتر با یک بار شارژ را داشت و بعد از آن موتور روشن شده و حرکت ماشین را در دست می گرفت. همچنین تویوتا، رهبر بازار با بیشترین فروش خودروهای هایبرید، نسخه ای پلاگ-این از پریوس اوبیکیتوس (Ubiquitous) با باتری لیتیوم آیون وارد بازار کرده بود که قبل از روشن شدن موتور بنزینی، با یک بار شارژ باتری آن می توانست مسافت 17.6 کیلومتر را بپیماید.

پلاگ-این های شورولت و تویوتا در حال به روز شدن و رسیدن به نسل دوم خود هستند و هر دو کمپانی، محصولاتی با بازه ی پیمایش مسافت در حالت فقط-برقی بالاتر و کارایی بهتر را ارائه کرده اند. شورولت ولت از باتری 18.4 کیلووات ساعتی بهره برده که 9.5 کیلوگرم سبک تر از باتری های نسل گذشته ی خود است، تعداد سلول های باتری نیز کمتر شده و میزان پیمایش آن به ازای هر بار شارژ، در حالت EV بیش از 56 کیلومتر شده است. درون ترانس آن نیز، دو موتور/ژنراتور قرار گرفته است. درحالی که خروجی های توان اکتریکی و گاز فشرده در شورولت ولت نسبت به نسل گذشته ی آن تغییری نکرده، اما طراحی مجددی که توسط جنرال موتورز بر روی موتورها و گیربکس انجام شده، سبب افزایش کارایی خودرو شده و همچنین وزن نهایی آن را در حدود 45.4 کیلوگرم سبک تر کرده است.

 

در شورولت ولت وقتی که باتری تا میزان مشخصی خالی شود، موتور جدید بلوک آلومینیومی 1.5 لیتری 4 سیلندر آن با قدرت 101 اسب بخار روشن می شود. این موتور تازه نفس برای ایجاد کارایی بهتر وارد چرخه ی اتکینسون شده و سبک تر از موتور بلوک آهنی نسل قدیم نیز می باشد. با نگه داشتن میزانی از انرژی الکتریکی در باتری و از طریق موتور الکتریکی با اضافه شدن به قدرت موتور 4 سیلندر گازی 101 اسب بخار، شورولت ولت همان قدرت 149 اسب بخاری که از آن انتظار داریم را خواهد داشت که تمام بنزینی نبودن موتور آن از لحاظ کارایی در ذهن رانندگان نیز تأثیرگذار نباشد.

نسل دوم تویوتا پریوس پلاگین (با نام جدید پریوس پرایم) نیز همان رویه ی ولت را در پیش گرفته است. تویوتا ظرفیت باتری را دوبرابر کرده و به 8.8 کیلووات ساعت رساند که مسافتی که در حالت EV می پیماید را بیش از دو برابر کرده و به 40 کیلومتر رسانده است. پک باتری لیتیوم آیون در قسمت زیرین صندوق عقب قرار گرفته و انرژی دو موتور/ژنراتور الکتریکی را تأمین می کند که جمعاً خروجی 68 کیلوواتی خواهد داشت و برابر با 91 اسب بخار است. این عدد بسیار کارآمدتر از نسل قبلی پریوس پرایم که قدرت 51 اسب بخار داشت، می باشد.

 

در پریوس پرایم وقتی جریان رسانی موتور به علت اتمام باتری قطع شود، موتور چرخه اتکینسون 1.8 لیتری با قدرت 95 اسب بخار وارد سیستم می شود. همانند شورولت، تویوتا نیز مقداری از ظرفیت باتری را برای همکاری موتورهای الکتریکی با موتور بنزینی و ادامه دار کردن حرکت ذخیره می کند. اما بر خلاف ولت، پریوس پرایم توان بیشتری در حالت هیبرید در مقایسه با حالت EV دارد که مجموع آنها 121 اسب بخار است.

علی رغم اینکه این هیبرید پلاگین ها از لحاظ کانسپت مشابه هستند، اما در تکنولوژی های به کار رفته در آنها بسیار متفاوت می‌باشند. برای کالبدشکافی و تشریح بیشتر و دقیق تر تفاوت های این دو ماشین و برای دیدن اینکه کدام یک از این دو پلاگین بهتر کار می کنند، آنها را در ترافیک سنگین داخل شهر، آزادراه های خلوت و جاده های کوهستانی اطراف لوس آنجلس تست و مقایسه کردیم. نتیجه این بود که یکی از آنها قاطعانه برنده شد، رانندگی هر دو ماشین برای ما لذت بخش بود و به عنوان خودروی برقی، هر دو فعلاً به عنوان چاره¬ای موقت به حساب می آیند که جای پیشرفت بسیاری دارند.
منبع: مجله ی Caranddrive، فوریه 2017
ترجمه: شهاب رنجبر

مقایسه شورولت ولت پریمیر 2017 با تویوتا پریوس پرایم 2017
4.8 (95%) 4 votes

درباره سلیمانی

گرافیست و طراح وب سایت

همچنین مطالعه کنید

هیوندای آیونیک الکتریکی 2017 (EV) – نقد و بررسی

هیوندای آیونیک وارد بازار شد و پس از مطلب آشنایی با هیوندای آیونیک که بیشتر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =