خانه / وسیله‌های نقلیه برقی / خودرو برقی / خودرو برقی EV / آیا چین رهبری انقلاب خودروهای برقی را به عهده خواهد گرفت؟

آیا چین رهبری انقلاب خودروهای برقی را به عهده خواهد گرفت؟

شرکت های خودروسازی لوکس، در حال جواب دادن به تقاضاهای خودروهای برقی هستند.

صنعت خودروسازی در حال متحول شدن است. کارشناسان این صنعت می گویند که میزان تحولاتی که در 5 سال آینده اتفاق خواهند افتاد، بسیار بیشتر از میزان تحولات 50 سال اخیر خواهد بود. تکنولوژی های رانندگی اتوماتیک و یا شرکت های حمل و نقل از طریق اپلیکیشن ها، تنها برای سودآوری به وجود نیامده اند بلکه تنها قسمتی از راه بقا هستند. اما اینکه بدانیم چه موقعی باید نحوه ی فعالیت را تغییر داد، بازی بسیار سختی خواهد بود. درحالی که تعداد کمپانی های خودروساز که خودروی برقی تولید می کنند رو به افزایش است، هنوز برای مصرف کنندگان به اندازه ی کافی جذاب نیستند و تکنولوژی هایی مثل رانندگی اتوماتیک هم با موانع نظارتی مواجه شده اند. اما چیزی که در این صنعت ثابت مانده، بازار سودآور آن در یک بازار خودروی نوظهور است: فروش خودرو در چین.

کلاوس زلمر مدیرعامل پورشه در مورد برنامه های این شرکت برای بازار چین در نمایشگاه بین المللی خودرو نیویورک گفت: “در مورد میزان فروش، با نگاهی به بازار چین، می توان گفت که عدد بالایی خواهد داشت.” وی همچنین افزود: “در چین تولیدات بدون محدودیت انجام می شود.”

شرکت های خودروسازی چند سالیست که در مورد رشد بازار خودروی چین صحبت می کنند، و در حالی که مدتی است بیشتر شرکت های خودروساز در مورد اهمیت مشتریان آمریکایی نظری نمی دهند، چین به بزرگ ترین بازار خودروی جهان تبدیل شده است. و در این بازار خودروهای لوکسی هم قرار دارند. رِید بیگلند مدیرعامل مازراتی در میز گردی در نمایشگاه بین المللی خودرو در نیویورک گفت: “چین بزرگترین بازار کواتروپورته ما در جهان است. دولت و بازار چین هم بسیار مشتاق نسل بعدی خودروها از طریق الکتریکی کردن آنها هستند. همینطور جوانان مترقی چین هم بسیار به برند مازراتی جذب شده اند.”

حدس و گمان در مورد ثبات فروش خودروهای لوکس در چین بسیار زیاد است، مخصوصاً از زمانی که دولت قوانین محدود کننده ی مالیاتی بسیاری وضع کرده که طبق آن مالیات زیادی بر روی خودروهای سوپرلوکس قرارداده است، اما هنوز هم بازار خودروهای لوکس در چین داغ است. امسال علاوه بر مازراتی، پورشه و مک لارن هم رکورد فروش خود را در چین شکستند.

میشل کربس، آنالیزور بین المللی خرید و فروش خودرو در نمایشگاه خودرو نیویورک اذعان داشت: “هر خودروسازی در سطح جهانی، باید بر روی چین به عنوان بزرگترین بازار خودرو در جهان تمرکز کند چون احتمالاً در آینده هم بیشترین سهم از بازار جهان را خواهد داشت.” وی همچنین افزود “در سال گذشته 28 میلیون خودرو در چین فروخته شد که در مقایسه با فروش 17.5 میلیون خودرو در آمریکا که آن هم به نوبه ی خود رکورد شکنی به حساب می آمد، بازار چین بسیار بزرگتر از آن است که به راحتی بتوان از آن عبور کرد.”

فروش خوب در چین به معنی ساخت ماشین هایی باب طبع و بر اساس نیاز مشتریان است. در دهه ی گذشته شرکت های لوکس خودروسازی، خط تولید خود را منطبق بر سلیقه ی مشتریان چینی کرده اند. مثلاً در سدان ها یا SUVها فضای صندلی عقب بزرگتری دارند مخصوصاً برای مالکینی که راننده ی شخصی داشته و خود عقب ماشین می نشینند. اما تقاضا برای خودروهای مختلف و از ماشین های اسپورت تا SUVها متفاوت است. در گذشته ی نزدیک SUVها محبوب تر شده اند. اما در چین که با مسائل و آلودگی های زیست محیطی روبه رو است، خودروهای الکتریکی جذاب تر شده اند. پارسال، دولت چین اعلام کرد که قصد دارد در سال 2018، 8 درصد کل حمل و نقل چین را از طریق وسیله نقلیه هایی با سوخت های کارآمد انجام دهد.

و بنابراین شاید چین تحول به یک جامعه ی رانندگی با خودروهای برقی را رهبری کند. در نمایشگاه بین المللی خودرو شانگهای، شرکت های خودروسازی تاکید زیادی بر برنامه های تولیدی خود داشتند که در رأس آنها خودرو های الکتریکی قرار داشتند. اکثر این رونمایی ها هم نشان از تولید خودروهای برقی با میل بیشتر در تولید SUVها داشت. آئودی از E-tron Sportback رونمایی کرد که یک SUV الکتریکی است، سیتروئن هم یک SUV به نام C5 Aircross معرفی کرد. شرکت های چینی هم وارد معرکه شده اند، NIO که قدرت خود را به رخ همگان کشید، MG که بخشی از SAIC Motor شانگهای است هم از مدل E-Motion رونمایی کرد. کربس افزود: “به دلیل مشکل وحشتناک کیفیت هوای چین، برای تولید خودروهای الکتریکی مزایایی در نظر گرفته شده که کمک بزرگی به تولید کنندگان خودرو در اقتصادی تر شدن خودروهای الکتریکی برای آنها دارد.” در حالی که فعلاً خودروهای برقی درصد بسیار کمی از خودروهای موجود در جاده ها را تشکیل می دهند، شاید تغییر و تحول موجود در چین بتواند به این میزان نیز شُک وارد کرده و آن را به طور محسوس بالا ببرد.

تغییراتی که در صنعت خودروسازی در حال انجام هستند، بسیار سریع و گیج کننده هستند و جنبش خودروهای سوخت سبز در چین تنها قدمی است که اخیراً برداشته شده زیرا ریسک این مقوله بسیار زیاد است. “بزرگترین چالش در صنعت خودرو زمان برنامه ریزی است، که باید بین 4 تا 7 سال جلوتر از زمان باشید که این نکته پیامدهای بزرگی دارد. – زلمر.” وی همچنین افزود: ” و نقطه عطف افکار مغز ما در حال حاضر این مسئله است که چه زمانی باید تولید خودروهای بنزینی و گازوئیلی را متوقف کرده و آنها را با خودروهای کاملاً برقی جایگزین کنیم.”

 

ترجمه: شهاب رنجبر

Ref: theverge.com

آیا چین رهبری انقلاب خودروهای برقی را به عهده خواهد گرفت؟
5 (100%) 1 vote

درباره سلیمانی

گرافیست و طراح وب سایت

همچنین مطالعه کنید

هیوندای آیونیک الکتریکی 2017 (EV) – نقد و بررسی

هیوندای آیونیک وارد بازار شد و پس از مطلب آشنایی با هیوندای آیونیک که بیشتر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − دوازده =