خانه / وسیله‌های نقلیه برقی / دوچرخه برقی / راه اندازی دوچرخه برقی – موفق ترین کمپین کیک استارتر

راه اندازی دوچرخه برقی – موفق ترین کمپین کیک استارتر

این استارت-آپ که از بوستون شروع به کار کرده، رشد بسیاری از طریق جذب سرمایه‌ی مردم (Crowdfunding) داشته است.

کیک استارتر در سال گذشته کمپینی با جذب سرمایه ی مردمی تاسیس کرد، این کمپین که در بوستون قرار دارد، جئو اوربیتال نامیده شده و موفقیت آمیزترین کمپین نهاد فوق است. جئو اوربیتال، چرخ هایی تولید می کند که در عرض 60 ثانیه یا کمتر، هر دوچرخه ای را برقی می کند. شرکت فوق بخشی از سرمایه ی خود را از محل سرمایه های سرمایه گذاران حقیقی در نهاد StartEngine تامین می کنند، این نهاد یک از موسسات سرمایه گذاری جمعی با روش تخصیص سهام است.

مایکل بورتو، موسس و مقام اجرایی ارشد شرکت جئو اوربیتال، یک کارآفرین نامدار است. ایده ی ساخت دوچرخه برقی اولین بار وقتی به ذهن او خطور کرد که مشغول تماشای فیلم افسانه ی ترون بود.

بورتو تامین مالی از طریق روش های سنتی را منتفی کرده و حال به فکر جذب سرمایه های مردمی افتاده است. اخیرا گفتگویی با بورتو انجام شده و از او درباره ی دلایل ترجیح او به تامین مالی از طریق سرمایه های مردمی و همچنین چگونگی هماهنگی این رویکرد با استراتژی شرکت جئو اوربیتال پرسیده شده است.

 

در زمان آغاز کار، از طریق چه منابعی به تامین مالی پرداختید؟

مایکل بورتو: در دو سال اول ما به ساخت مدل اولیه پرداختیم. ما کاملا خود راه انداز بودیم، بیشتر شرکت های سخت افزاری این گونه نیستند. بسیاری از شرکت ها، فاز تحقیق و توسعه ی خود را با پولی که در بانک دارند آغاز می کنند. اما ما در حقیقت پولی در بانک نداشتیم. هیچ پولی برای پرداخت به مردم یا حتی تحقیق و توسعه وجود نداشت. تنها علاقه به ایده بود که ما را کنار هم نگه داشت. ما با افرادی احاطه شدیم که دیدگاه ما را به اشتراک گذاشته و تنها برای پول با ما نبودند. این یک استراتژی نبود، این روش تنها راه ما برای برخاستن از زمین و موفقیت بود.

تجربه ی من در تاسیس سه شرکت، به من آموخت که یکی از بزرگ ترین مشکلات یک شرکت، دسترسی به سرمایه در مراحل اولیه ی فعالیت است. وقتی شما پول دارید، اشتیاق کافی برای موفقیت نخواهید داشت، و افرادی که استخدام می کنید تنها کارمندانی هستند که به شرکت اعتقادی ندارند. آنها انگیزه ی لازم برای تحقق اهداف شرکت نداشته و در مقابل تنها به دنبال کسب درآمد از شرکت هستند.

من بسیار خوشحالم که ما در دو سال اول، منابع مالی اضافی ای در اختیار نداشتیم. این موضوع به ما آموخت که بر خود تکیه کنیم و با افرادی خارق العاده ای کار کرده، و تنها بر آنچه برای مشتری مهم است، تمرکز کنیم.

بعد از گذشت چند سال و تولید چندین نسل از نمونه های اولیه، سرمایه ی خود را  از طریق سرمایه گذاران غیررسمی افزایش دادیم. ما چندین سرمایه گذار پیدا کردیم که به کار ما اعتقاد داشته و در این مسیر به ما کمک کردند، هر چند آورده ی مالی آنها بسیار ناچیز بود.

 

شما بعد از راه اندازی شرکت خود، یک کمپین کیک استارتر موفق را نیز بنا نهادید.

مایکل بورتو: بله. ما با تکمیل محصول و تیم خود، در ماه مه 2016 یک کمپین کیک استارتر راه اندازی کرده و همه را شگفت زده کردیم؛ این کمپین یک موفقیت بزرگ بود چرا که تنها در عرض 45 روز 26/1 میلیون دلار از محل 1600 پشتیبان تامین شد و 1400 چرخ نیز به فروش رسید. این کمپین شرکت جئو اوربیتال را جزء 05/0 درصد برتر تمامی شرکت های تامین مالی با سرمایه گذاری های مردمی قرار داد.

شما چه کار متفاوتی انجام دادید که کیک استارتر شما به چنین موفقیت بزرگی دست یافت؟

مایکل بورتو: من فکر می کنم شما باید خودتان باشید. اگر شما خودتان باشید، 99 نفر از 100 نفر را نمی توانید قانع کنید. اما اگر توانستید آن یک نفر را قانع کرده و محصول خود را به او بفروشید، در آینده شرکت بسیار موفقی خواهید داشت.

من از اینکه خودم باشم نمی ترسم. با وجود رسانه های اجتماعی ما می توانیم حقیقی باشیم. ما با خودمان روراست هستیم و بنابراین فکر نمیکینم که مردم بخواهند سرعت دوچرخه برقی شان را از طریق یک برنامه ی کاربردی در موبایل کنترل کنند.

اگر نگاهی به فضاهای سرمایه گذاری امروزی بیاندازید، متوجه می شوید که تمام سرمایه گذاران و کارشناسان از شما می خواهند که محصول خود را اینترنتی عرضه کنید. محصول شما چه چاقو باشد چه فنجان یا حتی یک ماشین، باید از طریق اینترنت قابل خریداری باشد. در غیر این صورت شما با زبان تکنولوژی پیشرفته  سخن نخواهید گفت.

من همواره تلاش می کنم بفهمم که مردم چی می خواهند، نه این که من چه چیزی می خواهم بفروشم. این فرآیند ما را به شرکتی تبدیل کرده که تصمیمات غیر متعصبانه اتخاذ می کند. ما مشتریانی که یک اپلیکیشن می خواهند را از دست می دهیم، اما محصول خود را به آن یک مشتری که خواهان کنترل سرعت خود از طریق موبایل نیست، می فروشیم.

ما در حقیقت نمی توانیم مشتریان خود را نادیده بگیریم چرا که عملا از جانب آنها تامین مالی می شویم.

 

شما به منظور پشتیبانی از کمپین کیک استارتر خود چه فعالیت های دیگری در رسانه های اجتماعی داشتید؟

مایکل بورتو: ما مالکیت محصول خود را در دست نگرفتیم، بلکه محصول خود را عرضه کرده و به مردم اجازه دادیم هر طور که می خواهند از آن استفاده کنند. ما بر روی آن برچسب نزده و نگفتیم که این محصول مال ماست، تنها اجازه دادیم همه از آن استفاده کنند.

برای مثال، وب سایت Tech Insider یکی از ویدئوهایی که ما در رسانه های خود پخش کرده بودیم برداشت و با اضافه کردن عنوان و موسیقی، آن را در صفحه ی فیسبوک خود به اشتراک گذاشت. این ویدئو سریعا پخش شد و تا به امروز به مرز بیش از 26 میلیون بازدیده رسیده، بیش از 150000 نظر داشته و تقریبا نیم میلیون بار به اشتراک گذاشته شده است. این فرآیند کمپین ما را بسیار تقویت کرد.

 

شما اخیرا کمپینی جهت جذب سرمایه های مردمی و تخصیص سهام تاسیس کرده اید. این کمپین جدید چه تفاوتی با کیک استارتر دارد؟

مایکل بورتو: کمپین جذب سرمایه مردمی و تخصیص سهام یک سرمایه گذاری واقعی است. سرمایه گذاران محصول را نخریده، بلکه بخشی از شرکت را می خرند. ما این کمپین جدید را به عنوان بخشی از قانون کار معرفی کرده و آن را تقریبا یک سال پیش اعمال کردیم. این کار بیش از این توسط تعداد انگشت شماری از شرکت ها انجام شده است. این مدل مخرب مدل سرمایه گذاری سنتی است.

تا به امروز تنها سرمایه گذاران معتبر می توانستند در مراحل اولیه ی ایجاد یک شرکت سرمایه گذاری کنند. حال همه افراد قادر به این کار هستند. تصور کنید که می توانستید در زمان آغاز فعالیت فیسبوک یا توئیتر در آنها سرمایه گذاری کنید؟ سرمایه گذاران معتبر از طریق سرمایه گذاری در چنین شرکت هایی به پول زیادی دست یافته اند و تا به امروز امکان سرمایه گذاری افراد عادی در این چنین شرکت ها داده نمی شد. کمپین جذب سرمایه ی مردمی و تخصیص سهام یک برابر کننده است. اگر شرکت بخواهد این کار را بکند، همان طور که ما خواستیم، تمام افراد قادر به سرمایه گذاری در شرکت مذکور می شوند. این روش سرمایه گذاری قدرت را از دستان موسسات و گروه های بزرگ خارج کرده و به همه فرصت سرمایه گذاری و کسب سود می دهد.

از نظر من، افزایش سرمایه ی واقعی از طریق سرمایه عموم، یک روش کاملا متفاوت در اداره ی شرکت است. این روش بسیار شفاف است، بسیار شفاف تر از هر روش سنتی دیگری.

ما عموما، وضعیت مالی و تمام نقاط ضعف خود را برای رقیبان فاش کرده و تمامی این اطلاعات را در اختیار کمسیون بورس و اوراق بهدار قرار می دهیم. تمام اتفاقات و ویژگی های خوب، بد، و زشت ما در اختیار عموم قرار میگیرد. ما هیچ راز و موضوع پنهانی نداریم.

بسیاری از شرکت هایی که درآمد و کشش هایی مانند ما دارند، خود را درگیر این مسائل نمی کنند، چرا که احتمال از دست دادن مزایای رقابتی به دلیل فاش شدن اطلاعات حساس وجود دارد. اما من با این حرف مخالفم. به نظر من مزایایی که از ساخت این برند به شرکت تعلق گرفته بسیار مهمتر از هزینه ی آن است.

و، من صراحتا معتقدم که در شرایط حاضر، برند ها برای موفقیت باید شفاف و رو راست باشند. جذب سرمایه گذاری مردمی با تخصیص سود نیز همانند هر چیز جدید و پیشگامانه ای بسیار بحث برانگیز است.

بسیاری از افراد به من می گویند که این کار را نکنم، اما من بر این باورم که این روش بهترین راه برای سهیم کردن مردم در رشد شرکت است.

 

منبع: inc.com

شهاب رنجبر

راه اندازی دوچرخه برقی – موفق ترین کمپین کیک استارتر
Rate this post

درباره Shahab Ranjbar

کارشناس برق الکترونیک و MBA در مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی.

همچنین مطالعه کنید

هیوندای آیونیک الکتریکی 2017 (EV) – نقد و بررسی

هیوندای آیونیک وارد بازار شد و پس از مطلب آشنایی با هیوندای آیونیک که بیشتر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =