خانه / وسیله‌های نقلیه برقی / خودرو برقی / نقد و بررسی آئودی A3 ای-ترون اسپورت‌بک

نقد و بررسی آئودی A3 ای-ترون اسپورت‌بک

خودروی A3 ای-ترون ترکیب خوشایندی از هیبرید و هاچ­بک است که علاوه ­بر القای سرشت و قدرت آئودی، نرخ  MPGe 83-86 (مصرف حدود 2.8 لیتر در 100 کیلومتر) را از آژانس حفاظت از محیط ­زیست کسب کرده است. اگر روراست باشیم، در تست­های ما تنها 40 MPGe (مصرف حدود 5.8 لیتر در 100 کیلومتر) بدست آمد، اما هنوز هم ارزیابی عملکرد کلی A3 ای-ترون نسبت به ب­‌ام‌­و i3، شورولت Volt و فورد C-Max Energi موفق‌­تر بوده ­است. یک موتور توربوی چهار سیلندر و سیستم انتقال شش ­سرعته، به­ همراه موتوری الکتریکی و باتری. رنج پیمایش آن در حالت الکتریکی به 26 کیلومتر می ­رسد؛ این هاچ­بک با صندوق عقب 396 لیتری خود برای انجام کارهای روزمره جای کافی دارد.

از زمانی­که ال گور (Al Gore) با ارائه‌­ی پاورپوینت معروفش دربار‌‌ه­‌ی گرم شدن کره­‌ی زمین – که به پیش­گویی روز قیامت نیز بی­شباهت نبود – وارد حیطه­‌ی سخنرانی شد، یک دهه گذشته است. در این مدت، ده­ها وسیله­‌ی نقلیه­‌ی الکتریکی و پلاگین هیبریدی به بازار آمده‌­اند که ضایعاتی سازگار با کلاهک­‌های یخی نوید می­‌دهند و درعین حال از نظر جریان اصلی حاکم بر آمریکا دور می­‌مانند (با یک استثنأ قابل­ توجه؛ دست مریزاد آقای ماسک). آئودی، بی‌­اعتنا به این روند، شرکت‌­کننده­‌ی جدیدی در این رقابت دارد که امیدوار است برای خریدارانی که نسبت به سوخت مصرفی حساس هستند، وسوسه­‌کننده باشد؛ خریدارانی که شاید در شرایطی متفاوت دست به خرید خودروی دیزلی آلمانی نمی‌­زدند (طعنه به قضیه­‌ی رسوایی عددسازی فولکس واگن در مورد آلودگی های ایجاد شده توسط خودروهای این شرکت).

این یک آئودی معمولی نیست

خودروی مذکور، آئودی A3 ای-ترون اسپورت­‌بک 2016 است که در اینجا مورد بررسی قرار گرفته­ و جزء اولین خودروهایی­‌ست که به­ زودی دسته‌­ی پلاگین­‌های هیبریدی لوکس یا نیمه-لوکس را تشکیل خواهند داد – از جمله خودروهایی که تا پایان دهه شامل این دسته می‌­شوند می­‌توان به مرسدس بنز C350e و ب­‌ام‌­و 330e که امسال عرضه شدند و مدل­های جدید پلاگین­های هیبریدی ولوو اشاره کرد. در مقایسه با پلاگین­های نام­‌آشنایی مانند شورولت Volt و فورد C-Max Energi، ظاهر آئودی شیک­‌تر به ­نظر می­‌رسد. پوشش چرم طبیعی صندلی­ها حتی در تریم پایه­‌ی Premium نیز بکار رفته است و از دینامیک رانندگی باثباتی بهره می­‌برد. A3 ای-ترون تاییدیه‌­های محیط­ زیستی خود را جار نمی­‌زند؛ فاقد آن تریم آبی کلیشه‌­ای بوده و پورت شارژ پشت حلقه­‌های روی جلوپنجره استتار شده ­است؛ به ­راحتی می­‌توان ظاهر A3 ای-ترون را با یک A3 معمولی اشتباه گرفت.

اما قابلیت­‌های A3 ای-ترون به همین­‌جا ختم نمی­‌شود. بعنوان مثال، A3 ای-ترون تنها A3 هاچ­بکی است که درحال حاضر در آمریکا به­ فروش می­‌رسد. مهم­تر از آن، وجود رانشگر هیبریدی است. باتری 8.8 کیلووات­‌ساعتی که زیر صندلی­‌های عقب پنهان شده، نیروی موتور الکتریکی 102 اسب‌­بخاری را تامین می­‌کند که درنهایت منجر به تولید گشتاور 1757 کیلوگرم­‌متری می­‌شود. موتور چهار سیلندر توربوشارژ 1.4 لیتری 150 اسب­‌بخار ای-ترون را نیز به ترکیب اضافه کنید تا به خروجی نهایی 204 اسب بخار و گشتاور 1866 کیلوگرم­‌متری برسید.

انتخاب­‌ها، انتخاب‌­ها

این A3 ای-ترون چهار حالت رانندگی دارد تا کارآیی رانشگر به حداکثر برسد: EV، Hybrid، Hold و Charge. رانندگان خوش­فکر می­‌توانند هرکدام از این چهار حالت را بنا به اقتضا تغییر دهند تا مصرف نیروی الکتریکی را تعدیل کنند. به‌­عنوان مثال، در مسیری که از بزرگراه آغاز و به ترافیک شهری ختم می­‌شود، راننده می­‌تواند هنگام گذر از بزرگراه حالت Hold را انتخاب کرده تا از مصرف باتری اجتناب کند، چراکه در این­گونه مسیرها EVها کارایی کمتری دارند. در سفرهای جاده­ای طولانی، رانندگان می­‌توانند از قدرت موتور برای شارژ باتری خالی شده استفاده کنند تا بعدا به­ هنگام استفاده از باتری، برای شارژ مجبور به توقف نباشند. درحالت EV، خودرو تنها از موتور الکتریکی استفاده می­‌کند (مگر در شرایطی که راننده خواهان حداکثر قدرت بوده و پدال گاز را تا حد فعال شدن Kickdown Switch بفشارد، در این لحظه موتور بنزینی بکار می­‌افتد تا شتاب لازم را تولید کند). هنگامی ­که باتری تخلیه شود، A3 ای-ترون به حالت Hybrid بازمی‌­گردد، حالتی که در آن نیروی محرکه ترکیبی از هردو منبع انرژی است، هرچند حتی در این حالت نیز بخش­‌های الکتریکی گهگاهی به­‌کار گرفته می‌­شوند؛ صرفا برای تأمین نیروی خودرو در سرعت­های کم و در پشت چراغ قرمزها.

حالت­ها با استفاده از سیستم رابط چند رسانه‌­ای (MMI) جهت‌­یابی و سرگرمی­ در خودروی آئودی انتخاب می‌­شوند، که علی­رغم تعدادی منطق فهرستی بحث­‌برانگیز، تا حدودی کاربرپسند است. این آپشن در تریم Premium Plus به صورت استاندارد موجود و در تریم­های Premium و Prestige با پرداخت 2100 الی 2600 دلار قابل نصب است. حالت Sport که توسط دسته‌­دنده انتخاب می­‌شود، با بکارگیری هردو موتور الکتریکی و بنزینی، قدرت موجود را به حداکثر می­‌رساند.

اما آیا همگی این حالت­ها و مدل­ها درنهایت منجر به مصرف کمتر سوخت می­شوند؟ نرخ EPA A3 ای-ترون هنگام استفاده از موتور الکتریکی  MPGe83 (مصرف حدود 2.8 لیتر در 100 کیلومتر) و با بکارگیری موتور بنزینی  mpg35 (مصرف حدود 6.7 لیتر در 100 کیلومتر) است. ورژن اولترا، آپشنی بدون هزینه و دارای تایرهای کاهنده‌­ی مقاومت غلتشی است که در نمونه­‌ی آزمایشی ما به­ جای چرخ­های 17 اینچی استاندارد، بر روی چرخ­های 16 اینچی سوار شده‌­اند. مصرف  سوخت در این شرایط اندکی بهتر است و ارقام در حین استفاده از قدرت باتری به 86 MPGe (مصرف حدود 2.7 لیتر در 100 کیلومتر) و با موتور بنزینی به 39 mpg (مصرف حدود 6 لیتر در 100 کیلومتر) می‌­رسند. پس از محاسبه‌­ی بنزین و کیلووات­-ساعت مصرف شده در طی مسیر تقریبا 950 کیلومتری، در مجموع به عدد 40 MPGe (مصرف حدود 5.8 لیتر در 100 کیلومتر) رسیدیم؛ و احتمالاً به نتیجه‌­ی بهتری نیز می­توانستیم برسیم، اما A3 ای-ترون در حین تست ما بیش از 240 کیلومتر را بدون شارژ مجدد طی کرده بود.

این نتایج برای یک خودروی پلاگین هیبریدی خیلی چشمگیر به نظر نمی‌رسد و رنج پیمایش آن در حالت الکتریکی نیز بهترین نیست؛ اما طبق تجربه­‌ی ما، رنج پیمایش الکتریکی خودرو با باتری فول­‌شارژ حدود 32 کیلومتر بود که بسیار بهتر از تخمین 27 کیلومتری EPA است.

درمقایسه، رنج پیمایش الکتریکی پلاگین هیبریدی هیوندای سوناتا 43.5 کیلومتر است و Volt شورولت نیز با تنها تکیه بر باتری 85 کیلومتر را می­‌پیماید (مدل های 2016). قیمت پایه­‌ی هردوی این خودروها چند هزار دلار کمتر از پیش‌­پرداخت 38,825 دلاری A3 ای-ترون است. برای جیب رانندگانی که تنها به مصرف سوخت و رنج پیمایش الکتریکی توجه دارند ای-ترون بهترین گزینه­‌ی ممکن نیست؛ اما مشخصه­‌ی اصلی در دیگر قابلیت­های آن نهفته، و درمجموع A3 پکیجی کامل­تر از بیشتر رقبای پلاگین خود است.

یک هیبرید اسپورت؟

هنگامی که  A3 ای-ترون را به تست پیست بردیم، قابلیت­های ذکرشده خود را نشان دادند. درآن­جا ای-ترون در حالت فول‌­شارژ رکورد آبرومندانه­‌ی صفر تا صد 6.8 ثانیه­‌ای را برجای گذاشت. در حالت EV – بازهم فول­‌شارژ – و نیرو گرفته از باتری و موتور الکتریکی، تقریباً دو برابر زمان طی شده­‌ی قبلی طول کشید تا A3 ای-ترون به 100 کیلومتر برسد: 11.7 ثانیه. مسافت ترمزگیری از سرعت 112 تا صفر کیلومتربرساعت 51 متر بود و پس از تلاش­های مجدد نیز از قابلیت ترمزگیری کاسته نشد و درنهایت، شتاب جانبی 0.85 g را در طی مسیر دوار (Skidpad) عرضه کرد. A3 ای-ترون عملاً در هر ارزیابی عملکرد، شورولت Volt، فورد C-Max Energi و ب­‌ام‌­و i3 را مغلوب کرد. (مسافت ترمزگیری i3، دو و نیم متر کمتر بود، اما به این علت که وزن آن بیش از 227 کیلوگرم کمتر است.)

در مسیرهای عمومی، A3 ای-ترون چابک، پیش­‌بینی شده و قابل­‌ اطمینان است. علی­‌رغم وزن افزوده‌­ی رانشگر هیبریدی (ای-ترون 217 کیلوگرم سنگین­تر از سدان A3 1.8T است)، می­توان بی­‌دردسر در بزرگراه­‌ها رفت ­و آمد کرد.

فضای صندوق­‌عقب، جای دیگری که باتری­‌ها می­‌توانند دردسرساز باشند، درحقیقت به­ لطف فرم بدنه­‌ی هاچ­بک ای-ترون بیشتر از سدان A3 است. حجم 396 لیتری آن در رده­‌ی پلاگین­ها بهترین نیست – در این رده فورد C-Max Energi با فضای 538 لیتری پشت صندلی­‌های عقبش خودنمایی می­‌کند – اما این فضا برای حمل خرت ­و پرت­‌های روزمره کافی است.

آئودی امیدوار است که از دید یک خریدار واقعی، ظاهر زیبا، ریزه­‌کاری­‌های لوکس و عملکرد جاده‌­ای خوب A3 ای-ترون برای توجیه قیمت گزاف آن کافی باشد. این اسپورت­‌بک برازنده، عملاً برای برانگیختن حسادت همسایه­‌ها طراحی شده، به ویژه رنگ قرمز میسانوی آن که رنگ خودروی آزمایشی ما بود (یک آپشن 575 دلاری). در داخل خودرو، پکیج Premium Plus ای که خودروی آزمایشی ما از آن بهره­‌مند بود (4100 دلار)، شامل گرمکن صندلی‌های جلو، چراغ­‌جلوی ال­‌ای‌­دی، رابط کاربری iPod آئودی و جزییات تزیینی دیگر است. پکیج تکنولوژی 2600 دلاری با ارتقأ سیستم MMI، یک پد لمسی برای ذخیره اثر انگشت روی فرمان اضافه می­‌کند، به­ همراه اینترنت 4G و سیستم تشخیص نقاط کور. برای داشتن تجربه‌­ای هرچه اسپورت­‌تر، رانندگان می­‌توانند پکیج اسپورت 1150 دلاری را انتخاب کنند (که خودروی ما فاقد آن بود)؛ این پکیج شامل پشتیبان گسترش‌­پذیر ران پا بر روی صندلی­‌های جلو، گیربکس نیمه‌­اتوماتیک­، چرخ­‌های 18 اینچی و چرم به کار رفته­‌ی بیشتر در کابین خودرو است. درمجموع، خودروی ما به 46,100 دلار رسید.

همه‌­­ی این امکانات A3 ای-ترون مجهز ما را از لحاظ قیمت، جایی میان پلاگین­‌های تولید انبوهی مانند Volt و C-Max و پلاگین­های لوکس بزرگ‌تری همچون مرسدس بنز C350e و ب­‌ام‌­و 330e قرار می­‌دهد. برای یک خریدار واقعی، یک پلاگین هیبریدی ارزان­‌تر با رنج پیمایش الکتریکی بیش­تر انتخاب عاقلانه­‌تری خواهد بود. A3 ای-ترون برای مشتریان مشخصی طراحی شده: کسانی که معمولاً مسافت­‌های کوتاهی می‌­پیمایند (بهتر است که استفاده از موتور بنزینی به حداقل برسد)، ظاهر خودرو به اندازه­‌ی میزان انتشار آلاینده‌­ها برایشان اهمیت دارد، و برای لوکس بودن خودرو حاضر به پرداخت هزینه اضافی هستند. برای شخصی که خواسته ها و اولویت های غیر معمول برای خرید ماشین­ دارد، A3 ای-ترون پس از ب‌­ام­‌و i8 یکی از بهترین شیوه­‌های حمل و نقل است.

 

منبع: caranddriver.com

نقد و بررسی آئودی A3 ای-ترون اسپورت‌بک
5 (100%) 3 votes

درباره Shahab Ranjbar

کارشناس برق الکترونیک و MBA در مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی.

همچنین مطالعه کنید

هیوندای آیونیک الکتریکی 2017 (EV) – نقد و بررسی

هیوندای آیونیک وارد بازار شد و پس از مطلب آشنایی با هیوندای آیونیک که بیشتر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =