نقد و بررسی فیات 500e

فیات 500e با اندازه کوچک، فرمان‌پذیری تند و تیز و برد 135 کیلومتری‌اش، ماشین شهری مناسبی‌ست؛ البته تا زمانی که نیاز نباشد جای دورتری بروید. فضای داخلی تنگ است، راننده وضعیت نشستن راحتی ندارد و صندلی‌های عقب مناسب افراد کوتاه‌قد و آن هم در مسیرهای کوتاه‌مدت است. اما از طرفی دیگر، از جمله مزایای آن سریع‌تر، نرم‌تر و بی‌صداتر بودن نسبت به فیات 500 دیزلی است. در تست‌ها، مصرف سوختی برابر با  2.7 لیتر در صد کیلومتر و صفر تا صدی معادل 8.7 ثانیه نشان داد. 500e تنها در کالیفرنیا و اورگان به فروش میرسد.

بررسی اجمالی: فیات 500e با بقیه اعضای خانواده‌ی فیات کرایسلر متفاوت است، این خودرو مخصوص ایالت کالیفرنیا و مقرراتش در رابطه با خودروهای پاک (ZEV) ساخته شده و خاری در چشم مدیرعامل FCA، سرجیو مارکیونه بوده است.

مارکیونه در اظهارنظری معروف در یک کنفرانس در سال 2014 به حضار گفت: “امیدوارم [فیات 500e را] نخرید؛ زیرا هربار که یکی فروخته می‌شود، 14 هزار دلار برایم هزینه دارد.”

با آنکه در طی سه سال گذشته احتمالا هزینه ساخت فیات 500e پایین‌تر آمده‌ است (باتری‌ها درحال ارزان‌تر شدن هستند)، اما این هاچ‌بک کوچک الکتریکی مطمئنا هنوز هم به نفع خودروساز آمریکایی-ایتالیایی خود کار نمی‌کند. FCA مانند پدری که از شیوه زندگی فرزند بالغش شرم‌زده است، 500e را از دید عمده مصرف‌کنندگان آمریکایی پنهان کرده و آن را تنها در اورگان و کالیفرنیا عرضه می‌کند؛ ایالاتی که بالاترین درصد فروش خودروهای پاک را دارند.

فیات 500e با قیمت پایه 33.990 دلار بدون احتساب مالیات فروش ایالتی و فدرال، با فیات 500 گازسوز مقایسه می‌شود که تنها 15.990 دلار است. این اختلاف قیمت بیشتر مربوط به سیستم رانش الکتریکی آن است: یک پک باتری یون-لیتیمی 24.0-kWh، موتور الکتریکی 111 اسب‌بخاری که جلوی ماشین سوار شده را نیرودهی می‌کند و درحالت فول‌شارژ برد EPA 135 کیلومتری‌ را ممکن می‌سازد. ری‌شارژ یک باتری کاملا تخلیه شده با اتصال یک منبع برق 240 ولتی، چهار ساعت طول می‌کشد که زمان نسبتا معقولی‌ست؛ هرچند با استفاده از منبع 120 ولت خانگی یک روز کامل زمان می‌برد. از دیگر ترقی‌های فیات 500e شامل اصلاح چرخ‌ها، شکل دادن ظاهری، پوشش سپر، side skirts و باله عقبی است.

500e تنها در ورژنی به بازار می‌آید که شامل سیستم موقعیت‌یاب، کنترل آب و هوای اتوماتیک و سنسور پارک عقب است. آپشن‌ها اندک‌اند و عبارتند از یک سانروف 795 دلاری و یک پکیج  eSport 495 دلاری که به ظاهر خودرو مواردی مانند قاب چراغ‌جلوی رنگی، چرخ‌های 15 اینچی سیاه و نارنجی و آینه‌های بغل و کنار بدنه‌ی نارنجی اضافه می‌کند.

امکانات جدید: فیات 500e پس از یک سری تغییرات داخلی در سال گذشته، تا 2017 دست‌نخورده باقی‌ماند. علاوه‌ بر تجدیدنظری جزئی در داشبورد، سیستم مولتی‌مدیای جدیدی نیز اضافه شد. با بکارگیری  Uconnect 5.0، از نمایشگر لمسی 5.0 اینچی برای کنترل عملکردهای سرگرم‌کننده مختلف استفاده می‌شود که بسیار بهتر از اینترفیس دکمه‌ای قدیمی در مدل‌های پیشین است.

چیزهای دوست داشتنی: طراحی شیک و گذشته نگر فیات الکتریکی، یکی از جذابترین‌ها میان  EVهای موجود در بازار است و رانندگی با آن نیز لذت‌بخش است؛ به لطف گشتاور 219 کیلوگرم‌بر‌متری موتور الکتریکی که به محض فشردن پدال آماده است، و به‌همراه پک باتری که پایین بدنه سوار شده تا مرکز ثقل را پایین نگه‌دارد –چرا که به محدود کردن تابیدگی (Body Roll) کمک می‌کند. فرمان‌پذیری سریع و ترمز قوی نیز از نکات مثبت فیات 500e هستند.

چیزهایی که دوست نداریم: اکنون که شورلت بولت  EV 37,495 دلاری با برد 383 کیلومتری در دسترس است، فیات 500e منسوخ بنظر می‌آید. جدا از طراحی، بولت نه‌تنها بخاطر برد چشمگیرش  بلکه بخاطر فضای داخلی جادارترش نیز خودروی الکتریکی بهتری در مقایسه با  500e می‌باشد. صحبت از فضا شد؛ محیط اندک عقب 500e بخاطر پک باتری‌ای که کف آن کار گذاشته شده غیرقابل استفاده است. محل قرارگیری پاها 70.1 سانتی‌متر بوده که از مقدار استاندارد فیات 500، نیز 10.4 سانتی‌متر کمتر است. ظرفیت صندوق عقب نیز کاهش یافته‌است؛ 500e تنها 0.19 مترمکعب فضا دارد، در برابر 0.28 مترمکعب فضای ناچیزی که فیات 500 معمولی داشت.

 

منبع: caranddriver.com

 

نقد و بررسی فیات 500e
5 (100%) 1 vote

درباره Shahab Ranjbar

کارشناس برق الکترونیک و MBA در مدیریت توسعه سازمان و منابع انسانی.

همچنین مطالعه کنید

هیوندای آیونیک الکتریکی 2017 (EV) – نقد و بررسی

هیوندای آیونیک وارد بازار شد و پس از مطلب آشنایی با هیوندای آیونیک که بیشتر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =